Utlede formel m integrering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Kork
von Neumann
von Neumann

Jeg skal med formelen for volum av omdreiningslekamar utlede en formel for volumet av en rett kjegle med radien r og høyden h.

Fasit:
Image
[tex]$$\frac{y}{x} = \frac{r}{h}{\text{ gir }}y = \frac{r}{h}x$$[/tex]
[tex]$$V = \pi \int\limits_0^h {\frac{{{r^2}}}{{{h^2}}}{x^2}{\text{ d}}x = \frac{{\pi {r^2}h}}{3}} $$[/tex]

Oppgaven hørtes ikke så vanskelig ut, men jeg klarte aldri å resonnere meg fram til hvorfor y=xr/h er riktig utgangspunkt. Så om noen klarer å forklare meg det skal de få et diplom.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Kan du finne et funksjonsuttrykk for den ene siden i kjeglen?

Mens det din bok gjør er regning med formlike trekanter, som jeg føler er vanskeligere

Finn en formel for siden, og integrer under denne
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler

Du ønsker å finne funksjonen som beskriver kanten til kjeglen. For å finne et omdreiningsvolum trenger du jo nettopp å vite hvordan den funksjonen som avgrenser det omdreide arealet er. Det de har gjort i fasiten er å ta utgangspunkt i at uansett hva [tex]x[/tex] er så vil trekanten med horisontal katet [tex]x[/tex] og vertikal katet [tex]y[/tex] være formlik med (den konstante) trekanten med horisontal katet [tex]h[/tex] og vertikal katet [tex]r[/tex].

Alternativt kan du tenke at du skal finne ligningen til den rette linja, uten å tenke formlikhet. Du vet at linja går gjennom 0, og du vet at den stiger [tex]r[/tex] opp når man går [tex]h[/tex] bortover, så stigningstallet er [tex]\frac{r}{h}[/tex]. Siden linja går gjennom origo må konstantleddet være 0. Altså er linja gitt ved [tex]y = \frac{r}{h}x[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Kork
von Neumann
von Neumann

Vektormannen wrote:Du vet at linja går gjennom 0, og du vet at den stiger [tex]r[/tex] opp når man går [tex]h[/tex] bortover, så stigningstallet er [tex]\frac{r}{h}[/tex]. Siden linja går gjennom origo må konstantleddet være 0. Altså er linja gitt ved [tex]y = \frac{r}{h}x[/tex].

Der var setningene jeg leitet etter, uten dere kunne jeg like gjerne søkt på medie og kommunikasjon med det samme. Takk =)
Post Reply