Høy strykprosent på matematikkeksamen for BI-studenter

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Leser i Aftenposten at rundt 50 % av et masterkull ved BI strøk på en matematikkeksamen:

http://www.aftenposten.no/jobb/Massestr ... yxpH-TW70k

Det kunne vært interessant å se hvilke oppgaver som ble gitt. Hadde vært artig å sammenligne vanskelighetsgraden her med de eksamensoppgavene vi som studerer realfag har i matematikk. Så om noen kommer over denne eksamenen må de gjerne delen den her :)

Forøvrig er 50 % et skremmende høyt tall når vi tross alt snakker om masterstudenter. . .
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Er det ikke noe liknende på mange mattefag på Gløs og da?

Var vel 48% som strøk på analyse 1
Og jeg hørte rykter om høy strykprosent på 4k og

Er vel noen kontinuasjonseksamener på Matte 1, og også har hatt en grusom strykprosent, alla 60% :p

Men ja, hadde vært artig å se oppgavene.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz

Det er riktig at det ofte er høy strykprosent på innledende mattefag ved alle høgskoler/universiteter.

Men her gjaldt det visstnok et masterkull. Sjelden jeg hører om så høre strykprosenter på dette nivået.

Hadde dog vært gøy å se på oppgavene, ja :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Tror jeg kunne sett nytteverdien for videoene mine av å se hvilke oppgaver folk slår seg ville på :lol:
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann

"- Siden studentene er avhengig av ståkarakter og et godt snitt på sine eksamener for å kunne søke om utveksling, mentorprogram og internship, har BI denne gangen bestemt å gi studentene tilbud om en ny utsatt eksamen i dette kurset. Dette er et ekstraordinært tiltak, siden det ikke er avdekket formell feil på eksamen eller under sensur."

Hva i alle dager er dette for mentalitet?
krje1980
Leibniz
Leibniz

plutarco wrote:"- Siden studentene er avhengig av ståkarakter og et godt snitt på sine eksamener for å kunne søke om utveksling, mentorprogram og internship, har BI denne gangen bestemt å gi studentene tilbud om en ny utsatt eksamen i dette kurset. Dette er et ekstraordinært tiltak, siden det ikke er avdekket formell feil på eksamen eller under sensur."

Hva i alle dager er dette for mentalitet?

Akkurat det samme spørsmålet stiller jeg meg. Er ikke dette bokstavlig talt å si rett ut at "vi fordummer studiene for at alle skal klare seg"?

Skremmende i så fall at flere av disse studentene skal inneha nøkkelroller i bedrifter i fremtiden.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

...
Last edited by mstud on 28/12-2012 00:47, edited 2 times in total.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Jeg fant, jeg fant:

http://home.bi.no/a0710194/Teaching/BI- ... 011-12.pdf

Synes ikke dette så særlig vanskelig ut. Noe av terminologien er selvsagt ukjent for meg, men dette virker som første og andreårs matematikk for oss som studerer matte ved universitetet. Og dette er altså på masternivå for BI-studenter.

Synes egentlig kun oppgave 4 ser utfordrene ut :).

Imidlertid er det faktisk skremmende at 50 % av et masterkull stryker på dette. . .
Gustav
Tyrann
Tyrann

krje1980 wrote:Jeg fant, jeg fant:

Synes ikke dette så særlig avskrekkende ut. Noe av terminologien er selvsagt ukjent for meg, men dette virker som første og andreårs matematikk for oss som studerer matte ved universitetet. Og dette er altså på masternivå for BI-studenter.

Synes egentlig kun oppgave 4 ser utfordrene ut :)
Nivået på denne eksamen tilsvarer, slik jeg ser det, grunnleggende bachelornivå på realfagsstudier, 2.-4. semester. Innholdet er stort sett dekket i Sydsæters Analyse bind 2 : http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... tId=131239
krje1980
Leibniz
Leibniz

plutarco:

Ja, jeg så over eksamenen litt nøyere nå, og ser nå at alt dette er stoff som dekkes i 2 semester matematikk ved UiB (henholdsvis i fagene Grunnkurs i matematikk II (Kalkulus II), Lineær Algebra og Differensialligninger 1). Ser jo nå at oppgave 4 kan løses ganske greit med fremgangsmåtene i kapittel 13 (seksjon 1-3) i Adams og Essex sin Calculus bok (pensum i Grunnkurs II ved UiB, og, så vidt jeg vet, er dette også den boken som brukes i de første Analyse fagene ved NTNU).
svinepels
Descartes
Descartes

Trodde siviløkonomer hadde alt dette her på bachelornivå. En jeg kjenner som går på handelshøyskolen i Bergen hadde om optimiseringproblemer i flere variable, egenverdiproblemer og alt det der i første semester så vidt jeg forsto.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Synes ikke dette så særlig vanskelig ut. Noe av terminologien er selvsagt ukjent for meg, men dette virker som første og andreårs matematikk for oss som studerer matte ved universitetet. Og dette er altså på masternivå for BI-studenter.
Imidlertid er det faktisk skremmende at 50 % av et masterkull stryker på dette. . .
Interessant å se eksamensoppgava, har faktisk vært borti noe optimaliseringsgreier i ett par kurs i operasjonsanalyse (lineær/matematisk programering, køteori, Markov process, etc)
Dette var dog på matematikk grunnfag/mellomfag-nivå!

At 50 % stryker på dette nivået er rett og slett dårlig!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Seriøst? Så høy strykprosent på den eksamen der? Jeg tror jeg kunne løst den før lunsj for et par år siden.

Jau jau, nå begynner man vel ikke på BI fordi man liker matte heller, så hver sine interesser.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Post Reply