Det kunne vært interessant å se hvilke oppgaver som ble gitt. Hadde vært artig å sammenligne vanskelighetsgraden her med de eksamensoppgavene vi som studerer realfag har i matematikk. Så om noen kommer over denne eksamenen må de gjerne delen den her
Forøvrig er 50 % et skremmende høyt tall når vi tross alt snakker om masterstudenter. . .
"- Siden studentene er avhengig av ståkarakter og et godt snitt på sine eksamener for å kunne søke om utveksling, mentorprogram og internship, har BI denne gangen bestemt å gi studentene tilbud om en ny utsatt eksamen i dette kurset. Dette er et ekstraordinært tiltak, siden det ikke er avdekket formell feil på eksamen eller under sensur."
plutarco wrote:"- Siden studentene er avhengig av ståkarakter og et godt snitt på sine eksamener for å kunne søke om utveksling, mentorprogram og internship, har BI denne gangen bestemt å gi studentene tilbud om en ny utsatt eksamen i dette kurset. Dette er et ekstraordinært tiltak, siden det ikke er avdekket formell feil på eksamen eller under sensur."
Hva i alle dager er dette for mentalitet?
Akkurat det samme spørsmålet stiller jeg meg. Er ikke dette bokstavlig talt å si rett ut at "vi fordummer studiene for at alle skal klare seg"?
Skremmende i så fall at flere av disse studentene skal inneha nøkkelroller i bedrifter i fremtiden.
Synes ikke dette så særlig vanskelig ut. Noe av terminologien er selvsagt ukjent for meg, men dette virker som første og andreårs matematikk for oss som studerer matte ved universitetet. Og dette er altså på masternivå for BI-studenter.
Synes egentlig kun oppgave 4 ser utfordrene ut .
Imidlertid er det faktisk skremmende at 50 % av et masterkull stryker på dette. . .
Synes ikke dette så særlig avskrekkende ut. Noe av terminologien er selvsagt ukjent for meg, men dette virker som første og andreårs matematikk for oss som studerer matte ved universitetet. Og dette er altså på masternivå for BI-studenter.
Synes egentlig kun oppgave 4 ser utfordrene ut :)
Nivået på denne eksamen tilsvarer, slik jeg ser det, grunnleggende bachelornivå på realfagsstudier, 2.-4. semester. Innholdet er stort sett dekket i Sydsæters Analyse bind 2 : http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... tId=131239
Ja, jeg så over eksamenen litt nøyere nå, og ser nå at alt dette er stoff som dekkes i 2 semester matematikk ved UiB (henholdsvis i fagene Grunnkurs i matematikk II (Kalkulus II), Lineær Algebra og Differensialligninger 1). Ser jo nå at oppgave 4 kan løses ganske greit med fremgangsmåtene i kapittel 13 (seksjon 1-3) i Adams og Essex sin Calculus bok (pensum i Grunnkurs II ved UiB, og, så vidt jeg vet, er dette også den boken som brukes i de første Analyse fagene ved NTNU).
Trodde siviløkonomer hadde alt dette her på bachelornivå. En jeg kjenner som går på handelshøyskolen i Bergen hadde om optimiseringproblemer i flere variable, egenverdiproblemer og alt det der i første semester så vidt jeg forsto.
krje1980 wrote:Jeg fant, jeg fant: http://home.bi.no/a0710194/Teaching/BI- ... 011-12.pdf
Synes ikke dette så særlig vanskelig ut. Noe av terminologien er selvsagt ukjent for meg, men dette virker som første og andreårs matematikk for oss som studerer matte ved universitetet. Og dette er altså på masternivå for BI-studenter.
Imidlertid er det faktisk skremmende at 50 % av et masterkull stryker på dette. . .
Interessant å se eksamensoppgava, har faktisk vært borti noe optimaliseringsgreier i ett par kurs i operasjonsanalyse (lineær/matematisk programering, køteori, Markov process, etc)
Dette var dog på matematikk grunnfag/mellomfag-nivå!
At 50 % stryker på dette nivået er rett og slett dårlig!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Seriøst? Så høy strykprosent på den eksamen der? Jeg tror jeg kunne løst den før lunsj for et par år siden.
Jau jau, nå begynner man vel ikke på BI fordi man liker matte heller, så hver sine interesser.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.