http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 90547.html
En eldre artikkel som er relevant:
http://www.dagbladet.no/2010/11/29/nyhe ... _container
Fant flere relevante artikler:
http://matematikkradet.no/rapport2009/2 ... elding.pdf
http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1262
Kjør debatt!
Matematikkundervisningen i norsk skole.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Abel
- Posts: 665
- Joined: 27/01-2007 22:55
Last edited by Fibonacci92 on 22/03-2012 20:52, edited 2 times in total.
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Varierer selvsagt fra skole til skole, men jeg sier dette stemmer godt.
I store byer på profilerte skoler er nivået nokså høyt (gjerne bachelor eller hovedfag innen matematikk) do utover i periferien er det svært varierende
Var på et seminar hvor foreleser sa at bare 10% av norske matematikklærere hadde ett år eller mer universitetsutdannelse.
I motsetning til Finland hvor alle lærere må ha mastergrad.
Men ja, en prøver jo å forandre på ting.
I store byer på profilerte skoler er nivået nokså høyt (gjerne bachelor eller hovedfag innen matematikk) do utover i periferien er det svært varierende
Var på et seminar hvor foreleser sa at bare 10% av norske matematikklærere hadde ett år eller mer universitetsutdannelse.
I motsetning til Finland hvor alle lærere må ha mastergrad.
Men ja, en prøver jo å forandre på ting.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Jeg får stadig meldinger av norske studenter som er enig i det som står i disse artiklene. Essensen i det, er at en pedagog-utdanning ikke gjør deg mer i stand til å forklare matematikk eller hvis du var foruten.
Nå er jo ikke jeg pedagog-utdannet, og jeg har ingen ekspertise innen det å lære bort matematikk annet enn erfaring, men jeg vet som et faktum at forelesninger i klasserom er dødfødt for et massivt flertall av elevene. Jeg var selv en av de som ikke fikk mye ut av klasseromsundervisning.
Nå er jo ikke jeg pedagog-utdannet, og jeg har ingen ekspertise innen det å lære bort matematikk annet enn erfaring, men jeg vet som et faktum at forelesninger i klasserom er dødfødt for et massivt flertall av elevene. Jeg var selv en av de som ikke fikk mye ut av klasseromsundervisning.