Matematikkundervisningen i norsk skole.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Fibonacci92
Abel
Abel

Last edited by Fibonacci92 on 22/03-2012 20:52, edited 2 times in total.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Varierer selvsagt fra skole til skole, men jeg sier dette stemmer godt.

I store byer på profilerte skoler er nivået nokså høyt (gjerne bachelor eller hovedfag innen matematikk) do utover i periferien er det svært varierende

Var på et seminar hvor foreleser sa at bare 10% av norske matematikklærere hadde ett år eller mer universitetsutdannelse.

I motsetning til Finland hvor alle lærere må ha mastergrad.

Men ja, en prøver jo å forandre på ting.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch

Jeg får stadig meldinger av norske studenter som er enig i det som står i disse artiklene. Essensen i det, er at en pedagog-utdanning ikke gjør deg mer i stand til å forklare matematikk eller hvis du var foruten.

Nå er jo ikke jeg pedagog-utdannet, og jeg har ingen ekspertise innen det å lære bort matematikk annet enn erfaring, men jeg vet som et faktum at forelesninger i klasserom er dødfødt for et massivt flertall av elevene. Jeg var selv en av de som ikke fikk mye ut av klasseromsundervisning.
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann

har selv brukt året på ppu, og kan bekrefte at rent matematikkdidaktisk er det ikke mye å hente der. Men man lærer jo endel generelle pedagogiske ting som kan være nyttig.
Post Reply