Jeg sitter fast med denne oppgaven :
z= f(x,y)= e^x(x+y) + e^y
Hvor x= ln t og y= t^2
Jeg vet jeg skal bruke kjerneregelen med to variable. Men det stopper opp når jeg skal derivere F´x og F´y.
Det som gjør meg usikker er at e^x står foran parantesen med x+y.
Noen som kan hjelpe meg?
Finne den totale deriverte
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du må bruke produktregelen:
[tex]\frac{\partial z}{\partial x} = \left( \frac{\partial}{\partial x} e^x \right)(x+y) + e^x \left( \frac{\partial}{\partial x} \left( x+y \right) \right) + \frac{\partial}{\partial x} e^y[/tex]
[tex]\frac{\partial z}{\partial x} = \left( \frac{\partial}{\partial x} e^x \right)(x+y) + e^x \left( \frac{\partial}{\partial x} \left( x+y \right) \right) + \frac{\partial}{\partial x} e^y[/tex]
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Du har rett i at vi ender opp med
[tex]\frac{\partial z}{\partial x} = xe^x+ye^x+e^x[/tex]
Deriverer du noe som ikke har med x å gjøre, med hensyn på x, får du null. Altså er [tex]\frac{\partial}{\partial x} y = 0[/tex] og [tex]\frac{\partial}{\partial x} e^y = 0[/tex].
[tex]\frac{\partial z}{\partial x} = xe^x+ye^x+e^x[/tex]
Deriverer du noe som ikke har med x å gjøre, med hensyn på x, får du null. Altså er [tex]\frac{\partial}{\partial x} y = 0[/tex] og [tex]\frac{\partial}{\partial x} e^y = 0[/tex].
[tex]\frac{\partial z}{\partial y} = e^x \frac{\partial }{\partial y} (x+y) + \frac{\partial}{\partial y} e^y = e^x + e^y[/tex]
Mener du at dette ikke stemmer med noe som står i boka?
Mener du at dette ikke stemmer med noe som står i boka?
[tex]\frac{df}{dt}=\frac{\partial f}{\partial x}\frac{\partial x}{\partial t}+\frac{\partial f}{\partial y}\frac{\partial y}{\partial t}[/tex], der
[tex]\frac{\partial x}{\partial t}=t^{-1}[/tex] og
[tex]\frac{\partial y}{\partial t}=2t[/tex].
De to andre partiellderiverte er allerede beregnet, så da er det bare å regne ut den totalderiverte.
[tex]\frac{\partial x}{\partial t}=t^{-1}[/tex] og
[tex]\frac{\partial y}{\partial t}=2t[/tex].
De to andre partiellderiverte er allerede beregnet, så da er det bare å regne ut den totalderiverte.