Spørsmål om vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
nøtta
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2012 12:08

Oppgaven lyder: Tegn vektorene U + V og regn ut lengden når U = 2 og V = 3 og vinkelen mellom dem er 60 (vet ikke hvordan man skriver tegnet for grader).

Planen min var å få delt opp i en rettvinklet trekant et sted, og derfra regne meg frem til svaret, ved hjelp av pytagoras.

Men jeg får det ikke til, og har sittet litt for lenge med oppgaven (gått i stå).
Last edited by nøtta on 07/05-2012 12:31, edited 1 time in total.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Her er hvordan en skriver artige formler, veldig rett frem.

http://i.imgur.com/UWnxf.png og spesifikt for grader bruker gjerne

Code: Select all

[tex]^\circ[/tex]
Angående oppgaven din, så er det nok enklest å huske på enkel trigonometri. Bruk av passer og linjal

Ved hjelp av en passer, konstruer et linjestykke med lengde [tex]U[/tex].
konstruer er en [tex]60^\circ[/tex] graders vinkel på linjestykket, lag en sirkel med avstand [tex]V[/tex] og der vinkelen krysser sirkelen din avsetter du [tex]V[/tex].

Skriver litt grovt slik du må tenke litt selv. Bare å spørre om det fortstt ikke går opp.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
nøtta
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2012 12:08

Jo takk, så langt har jeg altså kommet :)

Jeg har tegnet opp begge vektorene, samt u+v. Jeg kan jo selvsagt måle med linjalen hvor lang u + v er, men det står at jeg skal regne det ut. Og det er her jeg står fast.

Ellers tusen takk for link + raskt svar :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Litt vektorregning gjør susen skal du se

[tex]\|| u + v \|| = \sqrt{(u+v)^2} = \sqrt{u^2 + 2uv + v^2}[/tex]

osv der [tex]u^2 = \|| u \||[/tex] og vektorpilene mangler da jeg er lat per definisjon. Så abre bruker du dotproduktet som du sikkert har lært =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
nøtta
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2012 12:08

Jo dette har jeg en gang i tiden vært borti (graver i hukommelsen).

Det jeg har problemer med å skjønne er at denne oppgaven er en av de første oppgavene i kapittelet om vektorer, en halvgammel 3MX bok. Jeg har sust gjennom definisjon av vektor, nullvektor og addisjon av vektorer, som i AB + BC = AC (også jeg har droppet pilene).Selve vektorregningen er man ikke kommet til enda, og det ligger på en måte i kortene at man skal løse dette på et annet vis?

Jeg skal legge ut et bilde av selve oppgaveteksten. Det kan jo være jeg har misforstått oppgaven?
Lærer i grunnskolen som SKAL bli god i matematikk - tar etterutdanning.
Bratt læringskurve? JA. Pågangsmot? JA
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Nå skrev jeg bare opp buldosermetoden. Den metoden en bruker når en vil bare gjøre tallknusing og slippe å tenke. Dog en litt mer kreativ måte kan deduseres fra tegningen under
Image
Siden du har en 30-60-90 trekant er den korteste kateten halvparten av hypotenusen. Slik at lengden av vektoren din blir

[tex]L = \sqrt{h^2 + (? + V)^2}[/tex]

Vi kan også bevise formelen for å regne ut normen (lengden) av en vektor [tex]\|| u + v\||[/tex] som jeg brukte i mitt forrige innlegg, ved å benytte seg av tegningen og la vinkelen variere i et passelig interval [tex]0<\theta<90[/tex] eksempelvis. Men dette lar jeg være opp til deg som en valgfri øvelse.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
nøtta
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2012 12:08

Der skjønte jeg hva jeg ikke har skjønt!

Jeg hadde glemt ut dette enkle faktum
Siden du har en 30-60-90 trekant er den korteste kateten halvparten av hypotenusen. Slik at lengden av vektoren din blir
Tusen tusen takk! Mitt håp er at jeg etter endt videreutdanning i matematikk og erfaring med å lære det bort kan bli en god ressurs her inne. 8-)
Lærer i grunnskolen som SKAL bli god i matematikk - tar etterutdanning.
Bratt læringskurve? JA. Pågangsmot? JA
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

En trenger ikke noen lang og fjong utdanning for å svare her nne heldigvis. En vsrarer på hva som ligger innen for sine egne evner =) Og den beste måten å lære på er å lære bort. Undertegnede holder fortsatt på med første året på universitetet :oops:

Og strengt talt trenger en ikke bhuske på at den korteste kateten er halvparten av hypotenusen, så lenge en kan sine enkle trigonometriske identiteter.

[tex]\cos (30^\circ) \, = \, ?/x \quad , \quad \sin (30^\circ) = h/x[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
nøtta
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2012 12:08

Og strengt talt trenger en ikke bhuske på at den korteste kateten er halvparten av hypotenusen, så lenge en kan sine enkle trigonometriske identiteter.
Ja det var det da... :lol:
Lærer i grunnskolen som SKAL bli god i matematikk - tar etterutdanning.
Bratt læringskurve? JA. Pågangsmot? JA
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Posts: 265
Joined: 06/09-2010 23:12

Postet dobbelt, gitt. Ignorer denne posten.
Last edited by Arctagon on 07/05-2012 15:42, edited 1 time in total.
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Posts: 265
Joined: 06/09-2010 23:12

Nebuchadnezzar wrote:http://i.imgur.com/5AvtP.png
Hvilket program har du brukt her?
Nebuchadnezzar wrote:En trenger ikke noen lang og fjong utdanning for å svare her nne heldigvis. En vsrarer på hva som ligger innen for sine egne evner =) Og den beste måten å lære på er å lære bort. Undertegnede holder fortsatt på med første året på universitetet :oops:
Så sant som det er sagt. Men nå har jo du, så lenge jeg kan huske i alle fall, alltid ligget et par steg foran de på ditt eget nivå. :p

Uansett, jeg har hjulpet til litt her inne, jeg også, helt siden jeg registrerte meg. Og da hadde jeg nettopp påbegynt andreåret på videregående.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Huskeregel for trigonometriske identiteter

Den gammle indianerhøvdingen SOH CAH TOA =>

sine = opposite / hypotenuse
cosine = adjacent / hypotenuse
tangens = sine/cos = opposite /adjacent

Og angående dyktighet, så er jeg og en av de som gruer meg til eksamen. Uff fysikk og exphil.

Geogebra er en fin sak.

http://www.2shared.com/file/f4C15MaU/vektlol.html
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Posts: 265
Joined: 06/09-2010 23:12

Nebuchadnezzar wrote:Og angående dyktighet, så er jeg og en av de som gruer meg til eksamen. Uff fysikk
QFT.
Du får det der til i GeoGebra? Jeg innser at jeg har en del å lære angående det programmet.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Vurderte å lage noen korte videosnutter om geogebra, men vet ikke helt om det er interesse for det. virker som det ligger litt ute på youtube allerede...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
nøtta
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2012 12:08

Nebuchadnezzar wrote: Og angående dyktighet, så er jeg og en av de som gruer meg til eksamen. Uff fysikk og exphil.
Lykke til!
Lærer i grunnskolen som SKAL bli god i matematikk - tar etterutdanning.
Bratt læringskurve? JA. Pågangsmot? JA
Post Reply