Oppgave 4b, r1-eksamen våren 2010

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
malef
Grothendieck
Grothendieck

Posisjonsvektoren til en partikkel er gitt ved [tex]\vec{r}(t)=[t^3+3, t+1][/tex]

Bestem fartsvektoren [tex]\vec{v}(t)[/tex] og akselerasjonsvektoren [tex]\vec{a}(t)[/tex]. Marker [tex]\vec{v}(1)[/tex] og [tex]\vec{a}(1)[/tex] på kurven til [tex]\vec{r}[/tex]

[tex]\vec{v}(t)=[3t^2,1][/tex]

Dermed er [tex]\vec{v}(1)=[3,1][/tex] og [tex]|\vec{v}(1)|=\sqrt{3^2+1^2}=\sqrt{10}[/tex]

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal tegne inn vektoren. I Nebus løsningsforslag gjøres det slik:

Image

Jeg skjønner ikke hvorfor vektorkoordinatene er startpunkt og hvorfor vektoren går loddrett.

Det eneste jeg tror jeg skjønner er at «bestem vektoren» betyr at man skal finne både koordinater og lengde.

Kjempefint om noen kan hjelpe til her :)
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg tror du tolker figuren feil. Den loddrette blå vektoren er [tex]\vec{v}(0)[/tex]. Den skrå vektoren i punktet (4,2) er derimot [tex]\vec{v}(1)[/tex]! Dette er ikke så tydelig på figuren.

Vektoren tegnes inn slik at den starter i det punktet på kurven som har samme parameterverdi. Det er det Nebu har gjort i løsningsforslaget.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

Takk for svar! Koordinatene for startpunktet finner man altså ved [tex]\vec{r}(1)=[4,2][/tex], der parameterverdien er lik.

Skjønner at det er på tide å begynne med eksamensoppgaver nå, selv om jeg gjerne skulle regnet meg gjennom boka igjen :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

malef wrote: Skjønner at det er på tide å begynne med eksamensoppgaver nå, selv om jeg gjerne skulle regnet meg gjennom boka igjen :)
kjør på med eksamensoppgaver...
:wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Ops, liten flause det der ja. Kan skylde på at det var i min spede barndom hvor geogebra var et farlig beist som måtte temmes med pisk og lenker.

Men ja, regn eksamensoppgaver og stå på. Det går helt sikkert fint for deg, R1 er tross alt ikke så vanskelig :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
malef
Grothendieck
Grothendieck

Geogebra er et farlig beist som må temmes :evil:

Løsningsforslagene dine er supre, men det hender jeg ikke henger helt med i svingene. Håper du ikke oppfatter det som kritikk når jeg trekker dem frem i spørsmål her inne! Det vil sikkert skje igjen :oops:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Det går fint, om det er noe du ikke forstår, er det godt mulig at jeg ikke har foklart ting godt nok.

Når en har sett nok like oppgaver kan det gå litt fort i svingene og bli litt snurtne forklaringer.
Så er det noe som er uklart er det bare å spørre =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply