Oppgave 4, Eksamen R1 Høst 2011

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes
Posts: 425
Joined: 10/11-2011 08:47

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... R1_H11.pdf

Hei,

sliter med denne oppgaven. Hvordan skal jeg løse oppgave To sirkler med samme radius har sentrum i henholdsvis A og B . Sirklene tangerer hverandre
i punktet P .
Sirkelen med sentrum i A har likningen
x2  y2  6x  4y 12  0
Sirkelen med sentrum i B har likningen
x2  y2 6x 12y  20  0
a) Vis ved regning at sentrum i sirklene har koordinatene A3, 2 og B3, 6.
b) Forklar at punktene A, P og B alle ligger på en rett linje l .
Vis at punktet P har koordinatene P 0, 2 .
c) Finn en parameterframstilling til l.
d) Linjen l skjærer sirkelen med sentrum i B også i punktet C .
Bestem koordinatene til punktet C . ?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
ZizouJR
Cayley
Cayley
Posts: 66
Joined: 13/03-2012 16:37

Ta en titt på denne: http://sinusr1.cappelendamm.no/c182404/ ... tid=950337

Jeg råder deg til å se på eksemplene i pdf'en og gjøre noen av oppgavene.
Ta en titt på denne videoen i tillegg hvis du ikke helt forstår det med fullstendige kvadrater:

http://udl.no/video/metoden-med-fullste ... er-154.php
Last edited by ZizouJR on 30/05-2012 17:40, edited 1 time in total.
rembrandt
Descartes
Descartes
Posts: 425
Joined: 10/11-2011 08:47

Takk for konstruktivt tilbakemelding, men jeg skjønner ikke hvorfor r = 5?

hvordan forteller likningen det?

jeg kan ikke regne radius ut ifra oppgitte kordinater?

(-3,-2) ?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
ZizouJR
Cayley
Cayley
Posts: 66
Joined: 13/03-2012 16:37

rembrandt wrote:Takk for konstruktivt tilbakemelding, men jeg skjønner ikke hvorfor r = 5?

hvordan forteller likningen det?

jeg kan ikke regne radius ut ifra oppgitte kordinater?

(-3,-2) ?
Du får oppgitt koordinatene til A, B og C. Så i og for seg kan du bare regne ut lengden av vektor AP for å finne radius. Men det er ikke meningen her.

Se på hvordan de har multiplisert med (b/2)^2 på begge sider og deretter flytter over 12. Da får du 25 når du legger sammen tallene på høyre side. Roten av 25=5, noe som gir 5^2

Hvis du ser på første siden på pdf'en, så vises det hvordan man kommer frem til at det blir r^2

Det her kommer nesten garantert på eksamen, så det er greit å ha en forståelse:)
Post Reply