Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Eventuelt tipp løsningene da disse verdiene går opp i konstantleddet.
e)
Oppgave 2
a) Stigningstallet til linja er . og stigningstallet til vektoren er .
b) Linjene vil da ha retningsvektorer v_1 = [1,a_1] og . Om linjene står vinkelrett på hverandre er vinkelen mellom disse 90 grader. Utifra definisjonen av dotproduktet må vi da ha
Dot produktet sier at og lengden av vektorene våre er 1. Og
c) så og .
d) Nei.
Oppgave 3
d) Likningen for en tangent gjennom et punkt er gitt som
hvor så
Som ønsket.
b) For å finne y-skjæringen setter vi så
for å finne x-skjæringen, setter vi så
c) Arealet av trekanten er gitt som
Så arealet er konstant for alle verdier av .
Del II
Oppgave 4
a) Vi har
Her er videre får vi
b) For eksempel en god tegning gir
Oppgave 5
Om AB er diameteren så er og
sentrum vil ligge midt mellom og så
Anta at da vil alle punkter som ligger på sirkelen kunne skrives som så
som ønsket.
Oppgave 6
a) stigningstallet er forandringen i x retning er (4 - (-1)) = 5
og forandringen i y-retning er slik at
b) så og
c)
Legg merke til at , så vi kan skrive parameterfremstillingen som linja. .
Avstanden fra et punkt til ei linje er da gitt som
Fine formelen...
Oppgave 7
a) Arealet av en trekant er med innsatte verdier fås
[tex]A = g(x) = \frac{1}{2} \cdot x \cdot f(x) = \frac{5}{4} x \cdot e^{-\frac{x}{2}[/tex]
Som ønsket.
b) Vi ønsker å løse , derivasjon og faktorisering gir
Via fortegnslinje får vi at arealet er minst når og størst når . Da er arealet
c)
Vi ønsker at så vi må løse
digitale verkøy gir at
Oppgave 8
a) er en periferivinkel halvparten av sentralvinkelen, her her sentralvinkelen .
b) Vi ønsker å bestemme vinkel BCD på to ulike måter
vi ser at
Videre så har vi at vinkelsummen i en firkant er så
spenner er begge periferivinkler, og spenner ut sirkelen slik at
, innsatt gir dette at
Som var det vi ønsket å vise
c) Vi har at
som var det vi ønsket å vise
Oppgave 9
a) Nei
b) hvor er en eller annen konstant.
Videre så er så Altså er
c)
siden så er og
Oppgave 10
a) Siden er et kvadrat så er
b) er likebent slik vi setter så da er slik at , det skaverte området blir følgelig
Oppgave 11
a)
b)
EDIT: Takker 2357, glemte nr 11.
Er oppgave 6a og 6b riktig i fasiten?
jeg fikk parameterfremstillingen x=2+5t og y=4-5t og derfor ble skjæringspunktene mine annerledes. Mulig disse parameterfremstillingene er identiske, men kan ikke se at skjæringspunktene (-2,0) og (0,2) stemmer.
Hvis noen kunne kontrollregnet disse to oppgavene hadde det vært fint:)
jeg fikk parameterfremstillingen x=2+5t og y=4-5t og derfor ble skjæringspunktene mine annerledes. Mulig disse parameterfremstillingene er identiske, men kan ikke se at skjæringspunktene (-2,0) og (0,2) stemmer.
og er helt ekvivalente parameterfremstillinger (eneste forskjell er at man må velge en 5 ganger så liten parameter i den siste som i den første for å få samme punkt i begge to.)
Hadde denne eksamenen idag. Mener jeg svarte bra på de fleste oppgavene, foruten 8a, som jeg ikke skjønte i det hele tatt...
Det er mulig jeg hadde regnet 9c og skrevet av det var oppgave 7c og omvendt, sykt hektisk helt på slutten der Vil jeg få uttelling på oppgavene uansett ??
Tuklet med merking av oppgaver og sidetall, vil dette påvirke vurderingen mye?
Hadde også denne i dag. Jeg pleier som regel å være ganske rask når det gjelder matte, men i dag var det så vidt jeg rakk det. Null kladd, og jeg begynte på del to halv elleve.
Så vidt jeg kan se, så har jeg ikke noen feil, selv om fremgangsmåten min noe er litt annerledes en Nebu på noen områder. Men jeg lever i håpet om en 6, bare for å bevise for mattelæreren at han har gitt meg feil karakter (5). Men jeg skal innrømme at jeg stod fast en stund på oppgave 6c, men jeg fikk den til å gi mening til slutt.
Etter å ha sett fasiten tror jeg faktisk jeg fikk til alt utenom 8a som jeg da ikke svarte på. Om den oppgaven ikke teller så mye, og de ikke trekker meg for dårlig orden kan dette gå bra Blir uansett ikke noe dårligere enn 5.
Oppgavene var egentlig veldig greie...
Angående oppgave 8a: Hva mener de egentlig med: Buen BCD=x ? At (vinkel)C =x eller at (vinkel)BOS=x, hvor O er sentrum i sirkelen.