Topp- og bunnpunkter i trigonometrisk ligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan

Hei, jeg vil gjerne finne topppunktene og bunnpunktene i en trignonometrisk ligning på en elegant og lite tungvindt måte. Om jeg skal løse den ved regning, kan jeg da plotte grafen inn på digitalt verktøy, og bestemme hvordan fortegnslinjen skal se ut (som jeg tegner opp)? Eller må jeg skrive "Jeg tester en verdi for å vite hvordan de periodiske hendelsene av topp- og bunnpunkter vil forekomme", og deretter teste en verdi helt ytterst i intervallet for ligningen. Jeg synes dette ville vært VELDIG tungvindt å føre dette, så jeg vil høre om det finnes alternative metoder :)

(Det er tidkrevende, og jeg vil spare mest mulig tid)
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan

Jeg må altså ha en enkel måte å skille topp- og bunnpunkter på :P
Vektormannen
Euler
Euler

Det er ikke verre enn å se på den deriverte sitt fortegnsskjema?

edit: altså, du spør ganske generelt. Har du et eksempel på en slik funksjon (jeg antar du mener funksjon, ikke ligning)?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan

Jeg har en oppgave der jeg skal finne topp- og bunnpunktene for 2*(sinx)^2 i intervallet <3pi-4pi>. Dette er litt trøblete.
Vektormannen
Euler
Euler

Kaller funksjonen for f. Den deriverte er [tex]f^\prime(x) = 4 \sin x \cos x[/tex] som er 0 for [tex]x = 3\pi + \frac{\pi}{2} = \frac{7\pi}{2}[/tex] i det gitte intervallet. Vi ser videre i enhetssirkelen at på dette intervallet er [tex]\sin x < 0[/tex]. For [tex]x < \frac{7\pi}{2}[/tex] er [tex]\cos x < 0[/tex] og for [tex]x > \frac{7\pi}{2}[/tex] er [tex]\cos x > 0[/tex]. Samlet sett har vi da at [tex]f^\prime(x) > 0[/tex] for [tex]x < \frac{7\pi}{2}[/tex] og [tex]f^\prime(x) < 0[/tex] for [tex]x > \frac{7\pi}{2}[/tex]. Dermed er dette et topp-punkt.

Man får mye informasjon ut av å se litt på enhetssirkelen. Med større uttrykk kan det være en fordel å sette opp det man ser i enhetssirkelen i et fortegnsskjema for å holde styr på tingene. Her var ikke det nødvendig siden vi ser at sin x-faktoren er negativ på hele intervallet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Kan og være greit å huske at [tex]4 \cos(x) \sin(x) = 2\sin(2x) [/tex]
det forenkler regningen noe =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler