..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
heieh
Pytagoras
Pytagoras

--
Last edited by heieh on 16/06-2012 21:22, edited 1 time in total.
2357
Lagrange
Lagrange

Frøplanting er en notorisk binomisk sannsynlighetsoppgave.

Du kan tenke deg at du har [tex]k[/tex] meter gjerde, og skal beregne det største arealet du kan gjerde inn om du lager deg et rektangel. Du kan variere denne oppgaven ved å la den ene sidene i rektangelet være en vegg, slik at du ikke trenger å gjerde inn alt.

Du kan sikkert lage noen funksjoner for veksten til planter/trær og gjøre betraktninger rundt dette.
heieh
Pytagoras
Pytagoras

Utrolig at jeg fikk svar så fort :)
Tusen takk !

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "Frøplanting er en notorisk binomisk sannsynlighetsoppgave"

I en av kompetansemålene står det om lineær vekst, og jeg har lagt til veksten av en plante som jeg skal presentere i en tabell.
2357
Lagrange
Lagrange

Det er mange klassiske oppgaver som likner på denne:

Anta at du en bestemt frøtype spirer i 70% av tilfellene, og du planter 20 frø, hva er sannsynligheten for at

- nøyaktig 17 frø spirer
- minst 17 frø spirer
etc.

(Jeg husker ikke når binomisk sannsynlighet blir innført, men tilfellene der alle/ingen frø spirer burde i hvert fall være overkommelig på 1T)
heieh
Pytagoras
Pytagoras

Du jeg vet ikke hvordan jeg skal takke deg, jeg :)
Hadde aldri kommet på den ideen med de frøene!
Har du kanskje noen ideer for dette kompetansemålet også?
* Gjøre rede for begrepet lineær vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende det på praktiske situasjoner
* Tolke og framstille arbeidstegninger,kart,skisser og perspektivtegninger (og dette skal jeg liksom knytte til det å anlegge en hage ... uff)
Kork
von Neumann
von Neumann

heieh wrote:* Tolke og framstille arbeidstegninger,kart,skisser og perspektivtegninger (og dette skal jeg liksom knytte til det å anlegge en hage ... uff)
Er jo ikke noe problem å tegne et kart/arbeidstegning til hagen, og så kan du snakke om hvor store ting er på kartet i forhold til i virkeligheten.(målestokk)
heieh wrote:* Gjøre rede for begrepet lineær vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende det på praktiske situasjoner
Her kan du f.eks se på veksten til et tre, du kan gå ut ifra at det vokser lineært(med konstant fart) og så kan du estimere når det vil bli for høyt og må kappes.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
heieh
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk ! :) Det med treet har jeg begynt på allerede :)
Går det bra dersom jeg poster med resten av kompetansemålene , som er 3 stykker? Føler meg veldig påtrengende, men vil få en bra karakter og det får jeg takket være deg :oops:
Kork
von Neumann
von Neumann

Post i vei :wink:
heieh
Pytagoras
Pytagoras

Tuuusen takk ! :)
Resten av kompetansemålene er følgende :
*Løse praktiske problemer knyttet til lengde,vinkel,areal og volum.
(Her tenkte jeg da at jeg kunne bruke gjerde til å få om temaet lengde og areal)

* Bruke varierte måleenheter og måleredskaper, og analysere og drøfte presisjon og målenøyaktighet.

:)
heieh
Pytagoras
Pytagoras

Hei :)
Jeg er nesten ferdig med presentasjonen min nå, tusen takk til dere to ! :)
Det eneste jeg mangler er sannsynlighet (mitt svakeste punkt av alle sammen)
*Beregne sannsynligheter ved å telle opp alle gunstige og alle mulige utfall fra tabeller og ved å systematisere opptellinger samt bruke addisjons-setningen og produktsetningen i praktiske sammenhenger.

Siden jeg har om dett å anlegge en hage tenkte jeg at jeg i oppgaven kunne stå mellom 2 forskjellige planter, og regne ut ved hjelp av sannsynlighet hvilken plante det lønner seg å plante (med tanke på hvem som spirer mest)

Dersom en kunne hjulpet meg med dette regnestykket hadde jeg vært veldig takknemlig !!! :D
Kork
von Neumann
von Neumann

Rododendroer kan ha mange forskjellige farger, du har kjøpt 10 busker, men på turen hjem blåste alle merkelappene av. Du vet du kjøpte 3 røde, 3 rosa og 4 hvite, men ikke hvilken som er hva.

Her kan du gjøre masse utregninger, f.eks: hva er sjangsen for å plante tre røde i bedet foran garasjen, som har plass til tre rododendroer?

Også videre.. :mrgreen:
heieh
Pytagoras
Pytagoras

Bra ide ! :D
Men jeg har p-matte og har nå sett etter om det er noen regnestykker som du har nevnt, men jeg finner jammen ikke noe fremgangsmåte for å løse oppgaven din? Har du en ide kanskje ? :D
Post Reply