..
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Frøplanting er en notorisk binomisk sannsynlighetsoppgave.
Du kan tenke deg at du har [tex]k[/tex] meter gjerde, og skal beregne det største arealet du kan gjerde inn om du lager deg et rektangel. Du kan variere denne oppgaven ved å la den ene sidene i rektangelet være en vegg, slik at du ikke trenger å gjerde inn alt.
Du kan sikkert lage noen funksjoner for veksten til planter/trær og gjøre betraktninger rundt dette.
Du kan tenke deg at du har [tex]k[/tex] meter gjerde, og skal beregne det største arealet du kan gjerde inn om du lager deg et rektangel. Du kan variere denne oppgaven ved å la den ene sidene i rektangelet være en vegg, slik at du ikke trenger å gjerde inn alt.
Du kan sikkert lage noen funksjoner for veksten til planter/trær og gjøre betraktninger rundt dette.
Utrolig at jeg fikk svar så fort 
Tusen takk !
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "Frøplanting er en notorisk binomisk sannsynlighetsoppgave"
I en av kompetansemålene står det om lineær vekst, og jeg har lagt til veksten av en plante som jeg skal presentere i en tabell.

Tusen takk !
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "Frøplanting er en notorisk binomisk sannsynlighetsoppgave"
I en av kompetansemålene står det om lineær vekst, og jeg har lagt til veksten av en plante som jeg skal presentere i en tabell.
Det er mange klassiske oppgaver som likner på denne:
Anta at du en bestemt frøtype spirer i 70% av tilfellene, og du planter 20 frø, hva er sannsynligheten for at
- nøyaktig 17 frø spirer
- minst 17 frø spirer
etc.
(Jeg husker ikke når binomisk sannsynlighet blir innført, men tilfellene der alle/ingen frø spirer burde i hvert fall være overkommelig på 1T)
Anta at du en bestemt frøtype spirer i 70% av tilfellene, og du planter 20 frø, hva er sannsynligheten for at
- nøyaktig 17 frø spirer
- minst 17 frø spirer
etc.
(Jeg husker ikke når binomisk sannsynlighet blir innført, men tilfellene der alle/ingen frø spirer burde i hvert fall være overkommelig på 1T)
Du jeg vet ikke hvordan jeg skal takke deg, jeg
Hadde aldri kommet på den ideen med de frøene!
Har du kanskje noen ideer for dette kompetansemålet også?
* Gjøre rede for begrepet lineær vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende det på praktiske situasjoner
* Tolke og framstille arbeidstegninger,kart,skisser og perspektivtegninger (og dette skal jeg liksom knytte til det å anlegge en hage ... uff)

Hadde aldri kommet på den ideen med de frøene!
Har du kanskje noen ideer for dette kompetansemålet også?
* Gjøre rede for begrepet lineær vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende det på praktiske situasjoner
* Tolke og framstille arbeidstegninger,kart,skisser og perspektivtegninger (og dette skal jeg liksom knytte til det å anlegge en hage ... uff)
Er jo ikke noe problem å tegne et kart/arbeidstegning til hagen, og så kan du snakke om hvor store ting er på kartet i forhold til i virkeligheten.(målestokk)heieh wrote:* Tolke og framstille arbeidstegninger,kart,skisser og perspektivtegninger (og dette skal jeg liksom knytte til det å anlegge en hage ... uff)
Her kan du f.eks se på veksten til et tre, du kan gå ut ifra at det vokser lineært(med konstant fart) og så kan du estimere når det vil bli for høyt og må kappes.heieh wrote:* Gjøre rede for begrepet lineær vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende det på praktiske situasjoner
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Tuuusen takk ! 
Resten av kompetansemålene er følgende :
*Løse praktiske problemer knyttet til lengde,vinkel,areal og volum.
(Her tenkte jeg da at jeg kunne bruke gjerde til å få om temaet lengde og areal)
* Bruke varierte måleenheter og måleredskaper, og analysere og drøfte presisjon og målenøyaktighet.


Resten av kompetansemålene er følgende :
*Løse praktiske problemer knyttet til lengde,vinkel,areal og volum.
(Her tenkte jeg da at jeg kunne bruke gjerde til å få om temaet lengde og areal)
* Bruke varierte måleenheter og måleredskaper, og analysere og drøfte presisjon og målenøyaktighet.

Hei
Jeg er nesten ferdig med presentasjonen min nå, tusen takk til dere to !
Det eneste jeg mangler er sannsynlighet (mitt svakeste punkt av alle sammen)
*Beregne sannsynligheter ved å telle opp alle gunstige og alle mulige utfall fra tabeller og ved å systematisere opptellinger samt bruke addisjons-setningen og produktsetningen i praktiske sammenhenger.
Siden jeg har om dett å anlegge en hage tenkte jeg at jeg i oppgaven kunne stå mellom 2 forskjellige planter, og regne ut ved hjelp av sannsynlighet hvilken plante det lønner seg å plante (med tanke på hvem som spirer mest)
Dersom en kunne hjulpet meg med dette regnestykket hadde jeg vært veldig takknemlig !!!

Jeg er nesten ferdig med presentasjonen min nå, tusen takk til dere to !

Det eneste jeg mangler er sannsynlighet (mitt svakeste punkt av alle sammen)
*Beregne sannsynligheter ved å telle opp alle gunstige og alle mulige utfall fra tabeller og ved å systematisere opptellinger samt bruke addisjons-setningen og produktsetningen i praktiske sammenhenger.
Siden jeg har om dett å anlegge en hage tenkte jeg at jeg i oppgaven kunne stå mellom 2 forskjellige planter, og regne ut ved hjelp av sannsynlighet hvilken plante det lønner seg å plante (med tanke på hvem som spirer mest)
Dersom en kunne hjulpet meg med dette regnestykket hadde jeg vært veldig takknemlig !!!

Rododendroer kan ha mange forskjellige farger, du har kjøpt 10 busker, men på turen hjem blåste alle merkelappene av. Du vet du kjøpte 3 røde, 3 rosa og 4 hvite, men ikke hvilken som er hva.
Her kan du gjøre masse utregninger, f.eks: hva er sjangsen for å plante tre røde i bedet foran garasjen, som har plass til tre rododendroer?
Også videre..
Her kan du gjøre masse utregninger, f.eks: hva er sjangsen for å plante tre røde i bedet foran garasjen, som har plass til tre rododendroer?
Også videre..

Mathematics is the gate and key to the sciences.