Vi har 9 siffer, {1,2,3,4,5,6,7,8,9}. De skal inn i en brøk, 4 i teller og 5 i nevner (kun lov å bruke ett tall av gangen).
Spm. 1: Hvor mange permutasjonener av brøken finnes det?
Spm. 2: Vi ønsker å få brøken til å bli: 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8 og 1/9. Jeg har laget et program som skifter et tall i teller med et tall i nevner, helt tilfeldig. Noen som har noen tips for å få programmet til å være mer effektivt? Altså noen "lure" skift, i forhold til å bare gjøre tilfeldige skift?
Brøk problem
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
1)
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her, men er det slik at du skal lage en bruk med disse tallene hvor det er 4 tall i teller og 5 tall i nevner? I.e. skal alle tallene brukes, og kun brukes en gang?
Siden det ikke er noen begrensning på hvilke tall du kan bruke eller ikke blir jo dette kun 9! (?)
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her, men er det slik at du skal lage en bruk med disse tallene hvor det er 4 tall i teller og 5 tall i nevner? I.e. skal alle tallene brukes, og kun brukes en gang?
Siden det ikke er noen begrensning på hvilke tall du kan bruke eller ikke blir jo dette kun 9! (?)
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Ja. Da var det som jeg trodde. Det blir da som jeg sier 9!=362880. Dette fordi brøkstreken egentlig ikke har noen betydning. Du kan se på det som en streng av 9 tall, og antall permutasjoner av slike strenger, forutsatt at du kun skal bruke hvert tall en gang, er da 9 fakultet.
Jeg skulle ikke tro det ettersom alle tallene skal brukes?
Endring: vent nå litt ...
Kanskje jeg har misforstått oppgaven. Skal tallene ganges sammen, eller skal de representere et tall? I.e.
Skal det være [tex]1234[/tex] eller [tex]1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4[/tex]?
Endring: vent nå litt ...
Kanskje jeg har misforstått oppgaven. Skal tallene ganges sammen, eller skal de representere et tall? I.e.
Skal det være [tex]1234[/tex] eller [tex]1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4[/tex]?
Tja. Jeg vet ikke om jeg er enig. Det kommer helt an på om du spør hvor mange brøker det finnes, uavhengig av verdien de representerer eller ikke. Hvis man velger å skille mellom to brøker som har forskjellige tall i nevner og teller, men i bunn og grunn representerer det samme tallet er det riktig. Ellers blir det langt verre.
Skrev kjapt et python program som, dersom jeg har gjort det rett, beregner antall ulike brøker. Ifølge programmet er det 354033 ulike brøker blant disse permutasjonene.
Code: Select all
from itertools import permutations
from fractions import Fraction
fractions=set()
list=permutations('123456789',9)
for k in list:
teller=k[:4]
nevner=k[4:]
teller=''.join(teller)
nevner=''.join(nevner)
teller=int(teller)
nevner=int(nevner)
frac=Fraction(teller,nevner)
fractions.add(frac)
print len(fractions)
# 354033
Last edited by Gustav on 30/09-2012 22:46, edited 1 time in total.