Vektorer i rommet - plan

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

HåpløsSOS
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 17/01-2011 19:10

Hei

Jeg har gitt likningen for et plan, samt koordinatene til to punkter. Hvordan bestemmer jeg punktene i planet som har samme avstand til de to gitte punktene (som ligger på hver sin side av planet)? Svaret skal være en parameterfremstlling for en linje.

All hjelp mottas med stor takk :D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

skriv heller oppgava
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
HåpløsSOS
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 17/01-2011 19:10

Planet a er gitt ved likningen 2x-y+z-3=0. I tillegg er punktene P(3,-4,2) og Q(-2,6,7) gitt. Bestem de punktene i a som har samme avstand til P som til Q.
Zeph
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 162
Registrert: 20/03-2012 20:58

Er ikke så veldig enkelt å se hva du mener med koordinatene dine. Bruk forskjellige symboler for å markere.
Bachelor i Fysikk @ UiB
HåpløsSOS
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 17/01-2011 19:10

Planet alfa er gitt ved likningen 2x-y+z-3=0. I tillegg er punktene P=(3,-4,2) og Q=(-2,6,7) gitt. Bestem de punktene i alfa som har samme avstand til P som til Q.

Håper oppgaveteksten er lettere å forstå nå.
Zeph
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 162
Registrert: 20/03-2012 20:58

Du har fortsatt ikke ordnet vektorene dine. Det skal være en x og en y verdi. Som du skriver det ser det ut som den har en ekstra verdi. Det går ikke ;)


Altså (x,y), ikke (x,y,p)
Bachelor i Fysikk @ UiB
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Og du har fortsatt ikke oppfattet at trådstarter snakker om [tex]x,y,z[/tex] planet. Altså [tex]3[/tex] dimensjoner, så hysj på deg :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Har du fasit?:)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Først kan du finne alle punkter som har samme avstand fra de to punktene. (Dette gir deg en flate.) Deretter kan du finne hvilke av dem som også ligger i planet ditt.

Alle punkt (x,y,z) som ligger like langt fra P som fra Q må oppfylle at [tex]|[x,y,z] - [3, -4, 2]| = |[x,y,z] - [-2,6,7]|[/tex], ikke sant? Begynn med å sette opp det. Da har du en ligning som sier noe om hva slike punkt (x,y,z) må oppfylle. Hva slags flate får du at (x,y,z) må ligge på? Når du har funnet ut det så vet du kanskje fra før hvordan du kan gå videre :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
HåpløsSOS
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 17/01-2011 19:10

Fasit: Punkter på linja x=t ^ y=1+t ^ z=4-t

Ser at retningsvektoren for linja står vinkelrett på normalvektoren til linja.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fasiten er riktig. Linja må nødvendigvis stå vinkelrett på normalvektoren til planet, siden punktene på linja tross alt skal ligge i planet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
HåpløsSOS
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 17/01-2011 19:10

Aha! Så løsningen blir skjæringslinja mellom planet og flaten som inneholder alle punkter som ligger like langt fra P og Q? Når jeg har funnet likningen til linja omformer jeg den til parameterfremstilling. Jeg drev og tullet med å finne midtnormalen til PQ. Genialt forum dette altså. Setter stor pris for all hjelp!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det stemmer! :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
HåpløsSOS
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 17/01-2011 19:10

Hei igjen

Jeg skal også vise at P og Q ligger på hver sin side av planet alfa. Når jeg setter verdiene for punktne inn i planlikningen, får jeg svar med ulikt fortegn. Punktene ligger derfor på hver sin side av planet. Dersom svarene hadde hatt likt fortegn, hadde punktene ligget på samme side av planet.

Hvorfor er det slik? Hadde satt stor pris på en forklaring! :D
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk hvor planligningen kommer fra. Den kommer fra at vi krever at skalarproduktet mellom normalvektoren til planet og vektoren fra et kjent punkt i planet og til et hvilket som helst annet punkt (x,y,z) skal bli 0. Den ene siden i planligningen (som ikke er 0) er altså [tex]\vec{n} \cdot [x-x_0, y-y_0, z-z_0][/tex], der [tex](x_0, y_0, z_0)[/tex] er et punkt i planet. Når du setter inn x, y og z og regner ut den ene siden i planligningen, så regner du altså egentlig ut dette skalarproduktet.

Så må vi huske på at skalarproduktet også er definert som [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}| \cdot |\vec{b}| \cdot \cos(\theta)[/tex]. Hva sier det at du får motsatt fortegn deg om [tex]\cos \theta[/tex]?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar