Ny matematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch

Skumma over, og her er min reaksjon:

http://www.youtube.com/watch?v=Ccoj5lhLmSQ
Image
Audunss
Jacobi
Jacobi

Må vell si meg enig med Aleks her, men spennende, og imponerende gjort, uansett om alt stemmer egentlig.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

var vel ment som info og kuriositet
Last edited by Janhaa on 16/09-2012 22:01, edited 1 time in total.

Aleks855
Rasch
Rasch

Hehe ja, jeg syntes selv det var en spennende artikkel, selv om jeg ikke skjønte utledninga. Lar meg alltid imponere over de som viser enorme mengder forståelse for slikt, enten det er matematikk eller andre felt.

Lurer på hvordan det blir mottatt i miljøet for øvrig. Det nevnes jo at det sannsynligvis er lenge til noen andre enn forfatteren selv forstår alt som står der.
Image
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

ganske sikker på at de fleste her inne skjønner mindre...

:wink:

drgz
Fermat
Fermat

Aleks855 wrote:Hehe ja, jeg syntes selv det var en spennende artikkel, selv om jeg ikke skjønte utledninga.
Jeg har en følelse om at det er mer enn bare utledningen du ikke skjønner. ;)
Aleks855
Rasch
Rasch

drgz wrote:
Aleks855 wrote:Hehe ja, jeg syntes selv det var en spennende artikkel, selv om jeg ikke skjønte utledninga.
Jeg har en følelse om at det er mer enn bare utledningen du ikke skjønner. ;)
Utledninga er 500 sider lang. Får da være måte på hvor mye jeg ikke skal skjønne =/

Men ser at jeg kanskje formulerte meg feil. :lol:
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann

Syns den artikkelen der var ganske ullent skrevet for å si det slik. Vi kan vel slik jeg ser det beskrive essensen i to setninger:

1.En japaner hevder å ha bevist abc-formodningen gjennom såkalt "interuniversell Teichmullerteori" som baserer seg på teorien om elliptiske kurver.

2.abc-formodningen sier at det for enhver [tex]\epsilon>0[/tex] kun fins en endelig mengde positive relativt primiske heltallstripler [tex]a,b,c[/tex] slik at [tex]a+b=c[/tex] og [tex]c>rad(abc)^{1+\epsilon}[/tex], der [tex]rad(n)[/tex] betegner produktet av de ulike primfaktorene til [tex]n[/tex].

Eksempel. Dersom f.eks. a=b=1 og c=2 vil rad(abc)=rad(2)=2. Uansett [tex]\epsilon>0[/tex] vil i dette tilfellet [tex]c<rad(abc)^{1+\epsilon}[/tex]. Prøver man med diverse andre tripler vil de fleste tilfredsstille denne ulikheten. Det er essensen i abc-formodningen.
Post Reply