Fasitfeil?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

MrHomme
Descartes
Descartes

Finn grenseverdien:

[tex]\lim\frac{x^{3}-x^{2}-6x}{4x^{2}-36}[/tex]

Hvor x går mot 3.

Nullpunkter til nevner er ±3 og nullpunkt til teller er 0, 3 og -2. Da får jeg svaret [tex]\frac{8}{5}[/tex]. Fasiten sier motsatt. [tex]\frac{5}{8}[/tex].
Last edited by MrHomme on 23/10-2012 23:06, edited 1 time in total.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Aleks855
Rasch
Rasch

MrHomme wrote:Finn grenseverdien:

[tex]\lim\frac{x^{3}-x^{2}-6x}{4x^{2}-1}[/tex]

Hvor x går mot 3.

Nullpunkter til nevner er ±3 og nullpunkt til teller er 0, 3 og -2. Da får jeg svaret [tex]\frac{8}{5}[/tex]. Fasiten sier motsatt. [tex]\frac{5}{8}[/tex].
Nullpunkter til nevner er [tex]\pm \frac12[/tex]. Her er det bare å peise inn x=3 med det samme ;)
Image
dan
Dirichlet
Dirichlet

Kan det tenkes at du har skrevet av oppgaven feil?

Som du sier selv, har teller nullpunkt i 3, men nevneren har nullpunkter i -(1/2) og (1/2).

Dermed går uttrykket mot 0 når x->3.

Edit: Ikke kjapp nok her :)
MrHomme
Descartes
Descartes

dan wrote:Kan det tenkes at du har skrevet av oppgaven feil?

Som du sier selv, har teller nullpunkt i 3, men nevneren har nullpunkter i -(1/2) og (1/2).

Jeg fikset på feilen. jeg var litt rask i svingene.

Det skal være -36 i nevner.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

MrHomme wrote:
dan wrote:Kan det tenkes at du har skrevet av oppgaven feil?
Jeg fikset på feilen. jeg var litt rask i svingene.
Det skal være -36 i nevner.
L'Hopitals regel
og fasit har rett
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch

Som Janhaa nevner, så er nok L'Hopitals regel det enkleste her. Kan du enkel derivasjon, så er denne regelen meget lett. Har 4 eksempler i videoform, og den første er her.
Image
MrHomme
Descartes
Descartes

Aleks855 wrote:Som Janhaa nevner, så er nok L'Hopitals regel det enkleste her. Kan du enkel derivasjon, så er denne regelen meget lett. Har 4 eksempler i videoform, og den første er her.
Er ikke noe jeg har lært i R1, men jeg får se på den:)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Eventuelt kan du faktorisere teller og nevner, og da kan du forkorte bort problemet ditt... Det er vel standard R1 løsninga
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch

MrHomme wrote:
Aleks855 wrote:Som Janhaa nevner, så er nok L'Hopitals regel det enkleste her. Kan du enkel derivasjon, så er denne regelen meget lett. Har 4 eksempler i videoform, og den første er her.
Er ikke noe jeg har lært i R1, men jeg får se på den:)
Nei, det er strengt tatt ikke pensum i R1, men i min mening så burde den være det, da det kun baseres på derivasjon. Kan du å derivere, så kan du å L'Hopitalisere :)

Si fra hvis det går i stå.
Image
MrHomme
Descartes
Descartes

Nebuchadnezzar wrote:Eventuelt kan du faktorisere teller og nevner, og da kan du forkorte bort problemet ditt... Det er vel standard R1 løsninga
Jeg fikk det til på denne måten nå ja. Men skader ikke å lære meg en ny regel ;)
MrHomme
Descartes
Descartes

Hvordan tror dere sensor hadde reagert hvis man brukte denne på R1 eksamen?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Jeg brukte selv L'hôpital på 1T eksamen, og ulike heldagsprøver i R1,
dog viste jeg og faktoriseringen. Poenget med en prøve/eksamen er å bedømme hvor godt eleven tilfredstiller fagplanen/læreplanen som ligger på Udir. L'hôpitals regel er ikke nevnt der.

Så du ville nok fått trekk fra en streng sensor om du bare benyttet deg av denne (da den er kursorisk pensumsnadder), hadde du dog benyttet deg av begge måten ville jeg nok bitt meg det bak øret, og trukket opp helhetsinntrykket om du lå og vippet.

Da poengsummen er veiledende, og karakteren bestemmes ut i fra helhetsinntrykket.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
MrHomme
Descartes
Descartes

Nebuchadnezzar wrote:Jeg brukte selv L`hopital på 1T eksamen, og ulike heldagsprøver i R1.
Samtidig viste jeg og faktoriseringen. Poenget med en prøve/eksamen er å bedømme hvor godt eleven tilfredstiller fagplanen/læreplanen som ligger på Udir. L'hôpitals regel er ikke nevnt der.

Så du ville nok fått trekk fra en streng sensor om du bare benyttet deg av denne (da den er kursorisk pensumsnadder), hadde du dog benyttet deg av begge måten ville jeg nok bitt meg det bak øret, og trukket opp helhetsinntrykket om du lå og vippet.

Da poengsummen er veiledende, og karakteren bestemmes ut i fra helhetsinntrykket.

Takk nebu :)
dan
Dirichlet
Dirichlet

Jeg håper og tror at sensor ikke ville ha trukket deg for å løse oppgaven ved hjelp av l'Hôpitals regel, men det er bare min gjetning. Noen ganger kan det allikevel være veldig greit å ha den i bakhånd dersom du sitter fast på en grenseverdi-oppgave. Den er lett å bruke, og kan i det minste fortelle deg hvilken grense du ser etter.

Jeg stusser litt over at den ikke undervises i R1-pensum i det heletatt, det er et kraftig verktøy, og beviset er basert på et spesialtilfelle av middelverdisetningen, som burde være greit å gjennomføre allerede i R1.
JoddEHaa
Noether
Noether

Jeg har vært sensor (riktignok ikke i R1) men ville aldri funnet på å trekke noen for å bruke l'Hôpitals regel istedenfor å faktorisere og forkorte. Det er dog sannsynlig at jeg i visse tilfeller ville synes at det var en penere/enklere løsning å gjøre det på måten det er lagt opp til at man skal gjøre det i R1.
Post Reply