Finn grenseverdien:
[tex]\lim\frac{x^{3}-x^{2}-6x}{4x^{2}-36}[/tex]
Hvor x går mot 3.
Nullpunkter til nevner er ±3 og nullpunkt til teller er 0, 3 og -2. Da får jeg svaret [tex]\frac{8}{5}[/tex]. Fasiten sier motsatt. [tex]\frac{5}{8}[/tex].
Fasitfeil?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Nullpunkter til nevner er [tex]\pm \frac12[/tex]. Her er det bare å peise inn x=3 med det sammeMrHomme wrote:Finn grenseverdien:
[tex]\lim\frac{x^{3}-x^{2}-6x}{4x^{2}-1}[/tex]
Hvor x går mot 3.
Nullpunkter til nevner er ±3 og nullpunkt til teller er 0, 3 og -2. Da får jeg svaret [tex]\frac{8}{5}[/tex]. Fasiten sier motsatt. [tex]\frac{5}{8}[/tex].

dan wrote:Kan det tenkes at du har skrevet av oppgaven feil?
Som du sier selv, har teller nullpunkt i 3, men nevneren har nullpunkter i -(1/2) og (1/2).
Dermed går uttrykket mot 0 når x->3.
Edit: Ikke kjapp nok her
Jeg fikset på feilen. jeg var litt rask i svingene.
Det skal være -36 i nevner.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
L'Hopitals regelMrHomme wrote:Jeg fikset på feilen. jeg var litt rask i svingene.dan wrote:Kan det tenkes at du har skrevet av oppgaven feil?
Som du sier selv, har teller nullpunkt i 3, men nevneren har nullpunkter i -(1/2) og (1/2).
Dermed går uttrykket mot 0 når x->3.
Edit: Ikke kjapp nok her
Det skal være -36 i nevner.
og fasit har rett
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Som Janhaa nevner, så er nok L'Hopitals regel det enkleste her. Kan du enkel derivasjon, så er denne regelen meget lett. Har 4 eksempler i videoform, og den første er her.
Er ikke noe jeg har lært i R1, men jeg får se på den:)Aleks855 wrote:Som Janhaa nevner, så er nok L'Hopitals regel det enkleste her. Kan du enkel derivasjon, så er denne regelen meget lett. Har 4 eksempler i videoform, og den første er her.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Eventuelt kan du faktorisere teller og nevner, og da kan du forkorte bort problemet ditt... Det er vel standard R1 løsninga
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nei, det er strengt tatt ikke pensum i R1, men i min mening så burde den være det, da det kun baseres på derivasjon. Kan du å derivere, så kan du å L'HopitalisereMrHomme wrote:Er ikke noe jeg har lært i R1, men jeg får se på den:)Aleks855 wrote:Som Janhaa nevner, så er nok L'Hopitals regel det enkleste her. Kan du enkel derivasjon, så er denne regelen meget lett. Har 4 eksempler i videoform, og den første er her.

Si fra hvis det går i stå.
Jeg fikk det til på denne måten nå ja. Men skader ikke å lære meg en ny regelNebuchadnezzar wrote:Eventuelt kan du faktorisere teller og nevner, og da kan du forkorte bort problemet ditt... Det er vel standard R1 løsninga

"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Jeg brukte selv L'hôpital på 1T eksamen, og ulike heldagsprøver i R1,
dog viste jeg og faktoriseringen. Poenget med en prøve/eksamen er å bedømme hvor godt eleven tilfredstiller fagplanen/læreplanen som ligger på Udir. L'hôpitals regel er ikke nevnt der.
Så du ville nok fått trekk fra en streng sensor om du bare benyttet deg av denne (da den er kursorisk pensumsnadder), hadde du dog benyttet deg av begge måten ville jeg nok bitt meg det bak øret, og trukket opp helhetsinntrykket om du lå og vippet.
Da poengsummen er veiledende, og karakteren bestemmes ut i fra helhetsinntrykket.
dog viste jeg og faktoriseringen. Poenget med en prøve/eksamen er å bedømme hvor godt eleven tilfredstiller fagplanen/læreplanen som ligger på Udir. L'hôpitals regel er ikke nevnt der.
Så du ville nok fått trekk fra en streng sensor om du bare benyttet deg av denne (da den er kursorisk pensumsnadder), hadde du dog benyttet deg av begge måten ville jeg nok bitt meg det bak øret, og trukket opp helhetsinntrykket om du lå og vippet.
Da poengsummen er veiledende, og karakteren bestemmes ut i fra helhetsinntrykket.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nebuchadnezzar wrote:Jeg brukte selv L`hopital på 1T eksamen, og ulike heldagsprøver i R1.
Samtidig viste jeg og faktoriseringen. Poenget med en prøve/eksamen er å bedømme hvor godt eleven tilfredstiller fagplanen/læreplanen som ligger på Udir. L'hôpitals regel er ikke nevnt der.
Så du ville nok fått trekk fra en streng sensor om du bare benyttet deg av denne (da den er kursorisk pensumsnadder), hadde du dog benyttet deg av begge måten ville jeg nok bitt meg det bak øret, og trukket opp helhetsinntrykket om du lå og vippet.
Da poengsummen er veiledende, og karakteren bestemmes ut i fra helhetsinntrykket.
Takk nebu

"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Jeg håper og tror at sensor ikke ville ha trukket deg for å løse oppgaven ved hjelp av l'Hôpitals regel, men det er bare min gjetning. Noen ganger kan det allikevel være veldig greit å ha den i bakhånd dersom du sitter fast på en grenseverdi-oppgave. Den er lett å bruke, og kan i det minste fortelle deg hvilken grense du ser etter.
Jeg stusser litt over at den ikke undervises i R1-pensum i det heletatt, det er et kraftig verktøy, og beviset er basert på et spesialtilfelle av middelverdisetningen, som burde være greit å gjennomføre allerede i R1.
Jeg stusser litt over at den ikke undervises i R1-pensum i det heletatt, det er et kraftig verktøy, og beviset er basert på et spesialtilfelle av middelverdisetningen, som burde være greit å gjennomføre allerede i R1.
Jeg har vært sensor (riktignok ikke i R1) men ville aldri funnet på å trekke noen for å bruke l'Hôpitals regel istedenfor å faktorisere og forkorte. Det er dog sannsynlig at jeg i visse tilfeller ville synes at det var en penere/enklere løsning å gjøre det på måten det er lagt opp til at man skal gjøre det i R1.