Derivasjon. Trenger hjelp.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Zeph
Dirichlet
Dirichlet

Finn [tex]f^{\prime}(x)[/tex]

[tex]f(x)=\sqrt[3]{x^2}[/tex]

[tex]f^{\prime}(x)=x^{\frac23}[/tex]

[tex]f^{\prime}(x)=\frac{2}{3}\cdot{x^{\frac{-1}{3}}}[/tex]

[tex]f^{\prime}(x)=\frac{2}{3}\cdot{\sqrt[3]{\frac{1}{x}}[/tex]

Hva gjør jeg nå?
Bachelor i Fysikk @ UiB
dan
Dirichlet
Dirichlet

Den siste mellomregningen din er ikke helt riktig. Hvor får du (1/x) inne i rot-tegnet fra?

Det skulle nok ha vært

f'(x) = (2/3) * x^-(1/3) , som blir [tex]\frac{2}{3x^{1/3}}[/tex]
Zeph
Dirichlet
Dirichlet

dan wrote:Den siste mellomregningen din er ikke helt riktig. Hvor får du (1/x) inne i rot-tegnet fra?

Det skulle nok ha vært

Flytta 3 tallet over til rot, og ble stående igjen med [tex]x^{-1}[/tex]. Kan du vise meg den hvordan den siste overgangen der funker? Du går liksom fra mitt siste ledd til fasiten ;) Det jeg sliter med

Samme om jeg gjør det etter jeg har ganget inn eller før vel? Det skal være tredjerot i svaret-
Bachelor i Fysikk @ UiB
Aleks855
Rasch
Rasch

Merk en annen feil du gjør.

Du sier at [tex]f^,(x) = x^{\frac32}[/tex]

...og det er jo ikke sant. Det er bare en omskriving av den opprinnelige funksjonen. Sikkert bare en glipp ;)

Potensregelen bruker du helt fint. Men husk regelen om negative eksponenter.

[tex]a^{-b} = \frac1{a^b}[/tex]

Ergo:

[tex]x^{-\frac13} \ = \ \frac1{x^{\frac13}}[/tex]

Så ganger du dette med [tex]\frac23[/tex] og får [tex]\frac{2}{3x^{\frac13}}[/tex]
Image
Zeph
Dirichlet
Dirichlet

Aleks855 wrote:Merk en annen feil du gjør.

...og det er jo ikke sant. Det er bare en omskriving av den opprinnelige funksjonen. Sikkert bare en glipp ;)

Ergo:

Så ganger du dette med [tex]\frac23[/tex] og får [tex]\frac{2}{3x^{\frac13}}[/tex]

Så klart, så klart... :) Tenkte ikke den var lov å bruke i en fellesbrøk med andre tall.

Men ja, den første feilen der er jeg flink til å skrive. Er egentlig bare for å begynne på oppgaven. Min måte å systematisere ting på. har fått trekk for det på prøver:P
Bachelor i Fysikk @ UiB
MrHomme
Descartes
Descartes

Zeph wrote:
dan wrote:Den siste mellomregningen din er ikke helt riktig. Hvor får du (1/x) inne i rot-tegnet fra?

Det skulle nok ha vært

Flytta 3 tallet over til rot, og ble stående igjen med [tex]x^{-1}[/tex]. Kan du vise meg den hvordan den siste overgangen der funker? Du går liksom fra mitt siste ledd til fasiten ;) Det jeg sliter med

Samme om jeg gjør det etter jeg har ganget inn eller før vel? Det skal være tredjerot i svaret-

Du skriver at du skal ha tredjerot i svaret. Problemet med å gange det inn før, er at svaret blir galt. Du har nødt til å gjøre slik som Aleks sier her.
Som du ser, så blir jo nevneren til slutt [tex]3\cdot\sqrt[3]{x}[/tex]. Blir det samme som du har gjort.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Aleks855
Rasch
Rasch

Zeph wrote:
Aleks855 wrote:Merk en annen feil du gjør.

Ergo:

Så klart, så klart... :) Tenkte ikke den var lov å bruke i en fellesbrøk med andre tall.

Men ja, den første feilen der er jeg flink til å skrive. Er egentlig bare for å begynne på oppgaven. Min måte å systematisere ting på. har fått trekk for det på prøver:P
Joda, multiplikasjon av brøker er alltid så lett som [tex]\frac ab \cdot \frac cd = \frac{ac}{bd}[/tex] uavhengig av hva de enkelte faktorene er :)
Image
malef
Grothendieck
Grothendieck

Det går vel helt fint å skrive svaret som [tex]\frac{2}{3\sqrt[3]{x}}[/tex] hvis du vil ha tredjeroten i svaret
Post Reply