Finn [tex]f^{\prime}(x)[/tex]
[tex]f(x)=\sqrt[3]{x^2}[/tex]
[tex]f^{\prime}(x)=x^{\frac23}[/tex]
[tex]f^{\prime}(x)=\frac{2}{3}\cdot{x^{\frac{-1}{3}}}[/tex]
[tex]f^{\prime}(x)=\frac{2}{3}\cdot{\sqrt[3]{\frac{1}{x}}[/tex]
Hva gjør jeg nå?
Derivasjon. Trenger hjelp.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
dan wrote:Den siste mellomregningen din er ikke helt riktig. Hvor får du (1/x) inne i rot-tegnet fra?
Det skulle nok ha vært
f'(x) = (2/3) * x^-(1/3) , som blir [tex]\frac{2}{3x^{1/3}}[/tex]
Flytta 3 tallet over til rot, og ble stående igjen med [tex]x^{-1}[/tex]. Kan du vise meg den hvordan den siste overgangen der funker? Du går liksom fra mitt siste ledd til fasiten

Samme om jeg gjør det etter jeg har ganget inn eller før vel? Det skal være tredjerot i svaret-
Bachelor i Fysikk @ UiB
Merk en annen feil du gjør.
Du sier at [tex]f^,(x) = x^{\frac32}[/tex]
...og det er jo ikke sant. Det er bare en omskriving av den opprinnelige funksjonen. Sikkert bare en glipp
Potensregelen bruker du helt fint. Men husk regelen om negative eksponenter.
[tex]a^{-b} = \frac1{a^b}[/tex]
Ergo:
[tex]x^{-\frac13} \ = \ \frac1{x^{\frac13}}[/tex]
Så ganger du dette med [tex]\frac23[/tex] og får [tex]\frac{2}{3x^{\frac13}}[/tex]
...og det er jo ikke sant. Det er bare en omskriving av den opprinnelige funksjonen. Sikkert bare en glipp

Ergo:
Så ganger du dette med [tex]\frac23[/tex] og får [tex]\frac{2}{3x^{\frac13}}[/tex]
Aleks855 wrote:Merk en annen feil du gjør.
Ergo:
Så klart, så klart...

Men ja, den første feilen der er jeg flink til å skrive. Er egentlig bare for å begynne på oppgaven. Min måte å systematisere ting på. har fått trekk for det på prøver:P
Bachelor i Fysikk @ UiB
Zeph wrote:dan wrote:Den siste mellomregningen din er ikke helt riktig. Hvor får du (1/x) inne i rot-tegnet fra?
Det skulle nok ha vært
f'(x) = (2/3) * x^-(1/3) , som blir [tex]\frac{2}{3x^{1/3}}[/tex]
Flytta 3 tallet over til rot, og ble stående igjen med [tex]x^{-1}[/tex]. Kan du vise meg den hvordan den siste overgangen der funker? Du går liksom fra mitt siste ledd til fasitenDet jeg sliter med
Samme om jeg gjør det etter jeg har ganget inn eller før vel? Det skal være tredjerot i svaret-
Du skriver at du skal ha tredjerot i svaret. Problemet med å gange det inn før, er at svaret blir galt. Du har nødt til å gjøre slik som Aleks sier her.
Som du ser, så blir jo nevneren til slutt [tex]3\cdot\sqrt[3]{x}[/tex]. Blir det samme som du har gjort.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Joda, multiplikasjon av brøker er alltid så lett som [tex]\frac ab \cdot \frac cd = \frac{ac}{bd}[/tex] uavhengig av hva de enkelte faktorene erZeph wrote:Aleks855 wrote:Merk en annen feil du gjør.
Ergo:
Så klart, så klart...Tenkte ikke den var lov å bruke i en fellesbrøk med andre tall.
Men ja, den første feilen der er jeg flink til å skrive. Er egentlig bare for å begynne på oppgaven. Min måte å systematisere ting på. har fått trekk for det på prøver:P