Integrasjon - R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei, lurer på om noen kan vise meg hvordan jeg skal løse

[symbol:integral] X e^(-2x/3) dx

Ser frem til gode tips...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
2357
Lagrange
Lagrange

Bruk delvis integrasjon.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

rembrandt wrote:Hei, lurer på om noen kan vise meg hvordan jeg skal løse
[symbol:integral] X e^(-2x/3) dx
Ser frem til gode tips...
http://www.wolframalpha.com/input/?i=in ... -2x%2F3%29+

hvis du vil ha svaret (husk hele linken da).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
rembrandt
Descartes
Descartes

Takk for svar. Finnes det noe program som man kan laste ned og som viser detaljert utregning av integrasjon og derivasjon. En slags kontroll verktøy. Hva med maxima?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
malef
Grothendieck
Grothendieck

Maxima gir deg svar som eksakt verdi, men gir deg ikke mellomregninger - programmet regner nok ikke på samme måte som oss uansett :)
fuglagutt
Fermat
Fermat

Wolfram Alpha gir deg mellomregninger (dog maks 3 om dagen om du ikke abonnerer). Det er et flott verktøy, selv om teknikkene som blir brukt av og til ikke er de enkleste :)
rembrandt
Descartes
Descartes

hvilken programmer er bra å ha med under eksamen for kontroll av utregningen og hurtigintegrasjon. jeg ser at på fasiter så har de bare sagt, vi bruker digitalt programvare og finner følgende svar....

syns de burde ha laget fullstendig utregning, ikke alle er glad i digitalt verktøy.
Emilga
Riemann
Riemann

Har du lov å ha med bærbar PC på eksamen? Hvis du får tak i Maple, så er det et program som regner symbolsk. Dvs. at det kan regne med bokstavuttrykk.
fuglagutt
Fermat
Fermat

Ja, det er lov å ha med bærbar PC på eksamen. Såvidt jeg vet finnes det ingen programmer (som er lovlig å ha med på eksamen) som viser utregningen fra en integrering. Likevel så trengs ikke dette da det er lov å skrive et svar ála;

"Bruker digitalt verktøy til å finne.."
rembrandt
Descartes
Descartes

Maxima og Geogebra?

holder de to?
malef
Grothendieck
Grothendieck

Det håper jeg, for det er de to jeg bruker. :) Også maxima regner symbolsk, og det er veldig greit.

Jeg synes programmet trenger en del "tilvenning", så det er bare å sette i gang om du har tenkt å bruke det og ikke er kjent med det.
Post Reply