Sliter litt med å i det hele tatt forstå en oppgave.
Det vi skal gjøre er å beskrive ekvivalensklassene til "kongruens modulo 7", som jo skal være en ekvivalensrelasjon.
Jeg ser ikke helst starten, kanskje fordi jeg ikke er 100% kjent med begrepene ennå. Noen som er kjent med sånt?
Ekvivalensklasser
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
Vet ikke hva de legger i å beskrive, men for eksempel mengden {..., -13,-6,1,8,15, ...} utgjør en av 7 ekvivalensklasser for kongruens modulo 7, siden alle elementer i mengden er kongruente med hverandre modulo 7 (det er alle tall som har rest 1 når de deles på 7).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Med det samme jeg har en tråd med ordet "kongruens i".
Jeg skal regne ut [tex]4 \ \text{(mod}\ 7)[/tex] for i=0, 1, 2, 3, 4, 5
Jeg har funnet alle opp til 4, og holder på med i=5.
Det jeg lurer på, kan jeg gjøre følgende med god samvittighet?
[tex]4^5 \equiv 4^{2+3} \equiv 4^2\cdot 4^3 \equiv 2\cdot 1 \equiv 2 \text{(mod}\ 7)[/tex]
Dette basert på at jeg har funnet kongruensene for [tex]4^2[/tex] og [tex]4^3[/tex] til å være 2 og 1 respektivt.
Er ny til kongruensregning, så jeg må dobbelsjekke at jeg har forstått regnereglene. =)
Jeg skal regne ut [tex]4 \ \text{(mod}\ 7)[/tex] for i=0, 1, 2, 3, 4, 5
Jeg har funnet alle opp til 4, og holder på med i=5.
Det jeg lurer på, kan jeg gjøre følgende med god samvittighet?
[tex]4^5 \equiv 4^{2+3} \equiv 4^2\cdot 4^3 \equiv 2\cdot 1 \equiv 2 \text{(mod}\ 7)[/tex]
Dette basert på at jeg har funnet kongruensene for [tex]4^2[/tex] og [tex]4^3[/tex] til å være 2 og 1 respektivt.
Er ny til kongruensregning, så jeg må dobbelsjekke at jeg har forstått regnereglene. =)