Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg skal finne sannsynligheten som trengs for å tippe én kamp rett slik at hver femte tippekupong (12 kamper på hver kupong) gir premie. Premie krever minimum 10 rette.
Jeg aner egentlig ikke hvor og med hva jeg skal begynne
MrHomme wrote:Synes det var litt vanskelig å tyde oppgaven din.
Kan du skrive den ned ordrett fra boka?
Klart. Ser at det ble kronglete formulert.
"Når vi tipper en enkeltrekke i fotballtipping, skal vi tippe resultatet i tolv fotballkamper, H, U eller B. Gevinst gis ved minst ti rette.
En ekspert på fotballtipping hevder at han kan få gevinst på hver femte enkeltrekke han tipper. Finn, gjerne ved prøving og feiling, hvor stor sannsynlighet p tippeeksperten må ha for å tippe rett resultat på en enkeltkamp."
MrHomme wrote:[tex]P(x>10)=\Sigma{12 \choose x}\cdot{p^x}\cdot{(1-p)}^{12-x}=\frac{1}{5}[/tex] edit: Så ikke Janhaa sitt innlegg 2 edit: Skal være (x er større eller det samme som 10). Vet ikke hvordan jeg skriver tegnet i latex
[tex]P(x\geq 10)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
MrHomme wrote:[tex]P(x>10)=\Sigma{12 \choose x}\cdot{p^x}\cdot{(1-p)}^{12-x}=\frac{1}{5}[/tex] edit: Så ikke Janhaa sitt innlegg 2 edit: Skal være (x er større eller det samme som 10). Vet ikke hvordan jeg skriver tegnet i latex
[tex]P(x\geq 10)[/tex]
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Takker for svar. Jeg kom litt videre, men satte meg fast her:
[tex]66{p^{10}{(1-p)}^{2} + 12{p^{11}{(1-p)}+ p^{12}=0,2[/tex]
[tex]55{p^{12}-120{p^{11}+66{p^{10}-0,2=0[/tex]
Hvordan går han fra den første likninga til den andre? Jeg klarer ikke å komme med noen fremgangsmåter
Shave wrote:Takker for svar. Jeg kom litt videre, men satte meg fast her:[tex]66{p^{10}{(1-p)}^{2} + 12{p^{11}{(1-p)}+ p^{12}=0,2[/tex]
[tex]55{p^{12}-120{p^{11}+66{p^{10}-0,2=0[/tex]
Hvordan går han fra den første likninga til den andre? Jeg klarer ikke å komme med noen fremgangsmåter