HeisanN!
Jeg har faatt et matematisk uttrykk hvor jeg skal löse for Pw. Jeg har kommet frem til dette uttrykket, men mine rustne matematikk kunnskaper faar meg ikke lenger:
-1/3*((2^(5/3))+(2^(2/3)))*(Pw^(2/3)) + 5/3*(2^(1/3))*(Pw^(-1)) + 1/6*((2^(2/3))+(2^(-1/3)))*(Pw^(-1/3)) = -5/3*(2^(4/3)
Dette er som vist veldig knotete, og jeg er usikker paa hvordan det skal löses. Noe sier meg at jeg maa ta logaritmen av hele likningen, men jeg er litt usikker paa hvordan jeg skal gjöre dette.
Svaret skal bli: Pw=5.297
Supert om noen kan hjelpe meg!
Birte
Ps: jeg vet at det jeg har gjort hittil skal väre riktig, saa det skal ikke väre noen fölgefeil.
Manufacturers optimal value for Pw
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
men, lösningen skal väre riktig. det er jeg helt sikker paa.
Jeg har nemlig lösningsforslaget!
Foreleseren har bare ikke vist all utregningen, og det er sykt irriterende.
Hvordan löste du uttrykket?
Jeg har nemlig lösningsforslaget!
Foreleseren har bare ikke vist all utregningen, og det er sykt irriterende.
Hvordan löste du uttrykket?
Last edited by birtebi on 26/11-2012 20:00, edited 1 time in total.
-
- Grothendieck
Kunne du tatt bilde av likningen i stedet? Var litt mange parenteser å holde styr på.
Det er nok fordi den blir løst numerisk analyse, altså er tilnærmet svar. Hvis du ber om det eksakte svaret fra Wolfram blir du kun henvist til en femtegradslikning, og denne har ingen eksakt løsning.
Vil anta at du skal bruke en eller annen type hjelpemiddel for å løse den, noe annet virker veldig vanskelig:)
Vil anta at du skal bruke en eller annen type hjelpemiddel for å løse den, noe annet virker veldig vanskelig:)