I 1976 ble forskningsutstyr for første gang plassert på overflaten av planeten Mars. Utstyret kom ned med en landingsseksjon fra romsonden Viking 1 som gikk i en ellipsebane rundt Mars, der det laveste punktet var 1500km over Mars-overflaten.
Vi tenker oss nå at landingsseksjonen ble skutt ut fra Viking 1 i banens laveste punkt, og at utskytningen gav landingsseksjonen farten null i forhold til Mars-overflaten.
a) Hvordan kan vi skyte ut landingsseksjonen slik at den får farten null? Hva slags bevegelse får landingsseksjonen etter utskytingen?
b) Hvor stor startakselrasjon får landingsseksjonen?
c) Hvor stor fart ville landingsseksjonen ha krasjlandet med hvis den ikke hadde hatt bremseraketter?
Okey, slik tenkte jeg:
a) Farten er null i forhold til Mars-overflaten. Det betyr at landingsseksjonen får en utgangsfart som er lik Mars sin rotasjonsfart. Altså både mars og seksjonen beveger seg med like stor fart. Som betyr at de har like stor rotasjonstid [tex]T_M=T_l[/tex]. Det blir jo på en måte det samme prinsippet som for geostasjonære satellitter som er i ro i forhold til Jorda. Landingsseksjonen får sirkelbevegelse. Tenker jeg rett her?
b) [tex]a=\frac{v^2}{r}=\frac{4\pi^2r}{T^2}[/tex]. Siden [tex]T_M=T_l[/tex] bruker jeg rotasjonstiden til Mars her.
Og [tex]r=r_{mars}+1500km[/tex]
Men får bare feil svar (Fasit:1.8m/s^2). Hvorfor blir det feil?
c) Den har jeg ikke prøvd ennå. Men har blir jo bevaring av den mekaniske energien, ikke sant?
[tex]E=E_0[/tex]
[tex]\frac{1}{2}mv^2-\frac{{\gamma}Mm}{r}=\frac{1}{2}mv_0^2-\frac{{\gamma}Mm}{r}[/tex]
Setter stor pris, hvis noen kan komme med noen tips til meg