Fysikk. Bølgelengder, frekvens.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Markussen
Galois
Galois

http://bildr.no/view/1331440

To høytalere A og B er plassert slik du ser på figuren, og sender ut en lyd med frekvens 440 Hz. En mikrofon beveger seg langs den stiplede linjen, og i punktet P er det 1. ordens konstruktiv interferens. Bruk avstandene gitt på figuren og bestem lydfaren i rommet.

[tex]v= \frac{Lambda}{frekvens}[/tex]

Det er formelen. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg finner bølgelengden. Beklager hvis det er helt åpenbart og jeg ikke har sett det.

Mvh
Håpløs.
Vektormannen
Euler
Euler

Når det skjer konstruktiv interferens så er bølgene i samme fase. Det betyr at hvis lydbølgen fra A har et maksimumsutslag i amplitude, så har den fra B det også. Det kan bare skje dersom forskjellen mellom avstanden fra A og B til P er et multippel av bølgelengden, altså [tex]n \lambda[/tex] for en eller annen n. Er du med på det? Videre får vi oppgitt at det er interferens av 1. orden. Da vet vi at n = 1 -- at der akkurat én bølgelengdes forskjell mellom avstanden fra A og B til P. Dette står nok mer utfyllende forklart i boken din.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois

Jeg skjønte det du skrev der, men hvordan skal jeg finne bølgelengdene av det jeg har fått oppgitt?
MrHomme
Descartes
Descartes

[tex]\tex Lydfarten=340m/s[/tex]

[tex]f=440Hz[/tex]

[tex]\lambda=f\cdot{v}[/tex]
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Vektormannen
Euler
Euler

MrHomme: Det er lydfarten vi skal finne, så da kan vi ikke gå ut i fra at den er 340 m/s :P.

Markussen: Som jeg sa så må forskjellen mellom avstandene, [tex]3.57 \text{m} - 2.80\text{m} = 0.77\text{m}[/tex] være lik [tex]n \lambda[/tex], og siden det er et 1. ordens maksimum så er n = 1. Da har vi altså at [tex]0.77 \text{m} = \lambda[/tex]. Kan du finne farten da? :)
Markussen
Galois
Galois

Åja. For jeg tenkte litt som Mr.Homme her. Men nå skjønte jeg jo alt mye bedre. Så hvis det hadde vært 2. ordens maksimum, så måtte jeg ganget med 2?
Vektormannen
Euler
Euler

Nei, du måtte egentlig ha delt på 2, for da hadde vi hatt at [tex]0.77 \text{m} = 2 \lambda \ \Rightarrow \ \lambda = \frac{0.77 \text{m}}{2}[/tex].
Markussen
Galois
Galois

Takk, Vektormannen! Da skjønte jeg alt mye bedre.

Det er vel helt OK å legge inn fysikkrelaterte spørsmål på dette forumet?
MrHomme
Descartes
Descartes

Vektormannen wrote:MrHomme: Det er lydfarten vi skal finne, så da kan vi ikke gå ut i fra at den er 340 m/s :P.

Markussen: Som jeg sa så må forskjellen mellom avstandene, [tex]3.57 \text{m} - 2.80\text{m} = 0.77\text{m}[/tex] være lik [tex]n \lambda[/tex], og siden det er et 1. ordens maksimum så er n = 1. Da har vi altså at [tex]0.77 \text{m} = \lambda[/tex]. Kan du finne farten da? :)
Haha woopsi :D
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Vektormannen
Euler
Euler

@Markussen: Det er vel litt i gråsonen, men det tillates jevnt over både kjemi-, fysikk- og IT-spørsmål. Et annet forum som kanskje er mer å anbefale for realfagsspørsmål er realisten.com.
Last edited by Vektormannen on 01/12-2012 13:30, edited 1 time in total.
MrHomme
Descartes
Descartes

Vektormannen wrote:Det er vel litt i gråsonen, men det tillates jevnt over både kjemi-, fysikk- og IT-spørsmål. Et annet forum som kanskje er mer å anbefale for realfagsspørsmål er realisten.com.

Er litt lite aktivitet der for tiden. Kan ta opptil en uke før du får et svar, hvis du i det hele tatt får. Jeg ser vertfall ingen problemer med å poste fysikk/kjemi spørsmål her, da de fleste er rimelig matematikkrelatert.
Markussen
Galois
Galois

Ja. Jeg så litt på Realisten sin nettside, og jeg synes det var litt mye rot, også sjekket jeg svar. Og det tar lang tid før du får dem. Så jeg håper det går greit at jeg poster litt her av og til.

Hvis ikke så får noen bare stoppe meg! :wink:
Markussen
Galois
Galois

Men det jeg får nå er; v=[tex]\frac{\lambda}{f}\Rightarrow\ v=\frac{0,77m}{440Hz} = 1,75*10^-3 m/s [/tex]

Er ikke dette et veldig lavt tall til å være lydfart?
Vektormannen
Euler
Euler

Farten er [tex]v = \lambda f[/tex]! Husk at fart har enhetene meter per sekund. Med ditt uttrykk får vi meter ganger sekund, så det kan ikke være riktig.
Markussen
Galois
Galois

Hæ? Det jeg har skrevet nå er jo m/hz, og Hz er jo sekunder. Hadde det stått lambda * f, så hadde det vel blitt m*s ?
Post Reply