http://bildr.no/view/1331440
To høytalere A og B er plassert slik du ser på figuren, og sender ut en lyd med frekvens 440 Hz. En mikrofon beveger seg langs den stiplede linjen, og i punktet P er det 1. ordens konstruktiv interferens. Bruk avstandene gitt på figuren og bestem lydfaren i rommet.
[tex]v= \frac{Lambda}{frekvens}[/tex]
Det er formelen. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg finner bølgelengden. Beklager hvis det er helt åpenbart og jeg ikke har sett det.
Mvh
Håpløs.
Fysikk. Bølgelengder, frekvens.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Når det skjer konstruktiv interferens så er bølgene i samme fase. Det betyr at hvis lydbølgen fra A har et maksimumsutslag i amplitude, så har den fra B det også. Det kan bare skje dersom forskjellen mellom avstanden fra A og B til P er et multippel av bølgelengden, altså [tex]n \lambda[/tex] for en eller annen n. Er du med på det? Videre får vi oppgitt at det er interferens av 1. orden. Da vet vi at n = 1 -- at der akkurat én bølgelengdes forskjell mellom avstanden fra A og B til P. Dette står nok mer utfyllende forklart i boken din.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
MrHomme: Det er lydfarten vi skal finne, så da kan vi ikke gå ut i fra at den er 340 m/s
.
Markussen: Som jeg sa så må forskjellen mellom avstandene, [tex]3.57 \text{m} - 2.80\text{m} = 0.77\text{m}[/tex] være lik [tex]n \lambda[/tex], og siden det er et 1. ordens maksimum så er n = 1. Da har vi altså at [tex]0.77 \text{m} = \lambda[/tex]. Kan du finne farten da?

Markussen: Som jeg sa så må forskjellen mellom avstandene, [tex]3.57 \text{m} - 2.80\text{m} = 0.77\text{m}[/tex] være lik [tex]n \lambda[/tex], og siden det er et 1. ordens maksimum så er n = 1. Da har vi altså at [tex]0.77 \text{m} = \lambda[/tex]. Kan du finne farten da?

-
- Euler
Nei, du måtte egentlig ha delt på 2, for da hadde vi hatt at [tex]0.77 \text{m} = 2 \lambda \ \Rightarrow \ \lambda = \frac{0.77 \text{m}}{2}[/tex].
Haha woopsiVektormannen wrote:MrHomme: Det er lydfarten vi skal finne, så da kan vi ikke gå ut i fra at den er 340 m/s.

"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
-
- Euler
@Markussen: Det er vel litt i gråsonen, men det tillates jevnt over både kjemi-, fysikk- og IT-spørsmål. Et annet forum som kanskje er mer å anbefale for realfagsspørsmål er realisten.com.
Last edited by Vektormannen on 01/12-2012 13:30, edited 1 time in total.
Vektormannen wrote:Det er vel litt i gråsonen, men det tillates jevnt over både kjemi-, fysikk- og IT-spørsmål. Et annet forum som kanskje er mer å anbefale for realfagsspørsmål er realisten.com.
Er litt lite aktivitet der for tiden. Kan ta opptil en uke før du får et svar, hvis du i det hele tatt får. Jeg ser vertfall ingen problemer med å poste fysikk/kjemi spørsmål her, da de fleste er rimelig matematikkrelatert.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
-
- Euler
Farten er [tex]v = \lambda f[/tex]! Husk at fart har enhetene meter per sekund. Med ditt uttrykk får vi meter ganger sekund, så det kan ikke være riktig.