Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Et radioaktivt stoff synker i aktivitet ved følgende funksjonssammenheng:
��=1000∙10−0.05��, der x er antall dager
Hvor mange dager går det før aktiviteten er på nivået y=1?
Jeg ville satt det opp slik: 1000∙10−0.05��=1 men hvordan løser jeg dette?
buppa4 wrote: ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Du ganger ikke inn ln. ln er en funksjon som du bruker på begge sider av likhetstegnet.
Dette er noe jeg kaller for kuriositetsanlagt pensum, da dette i prinsippet ikke må kunnes på vgs nivå, selv om det kan være koselig Dette er noe man trenger å vite hvis man skal studere matematikk på universitetsnivå.
Prosessen du gjør er akuratt det samme som å "gange" med et tall (utvide) med en faktor på begge sider. Derfor er det mer forståelig å forklare på denne måten.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.
2357 wrote:Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.
Jeg lærte det slik, så regner med lærere underviser forskjellig;) Men han forklarte for de lytte ører i klassen det du sier, men fortsatte å si at vi "ganget inn" da folk forstod det mye lettere. Folk i klassen ble ofte stresset da de hørte at det var å legge til en funksjon.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper