Funksjonssammenheng...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

buppa4
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 10/12-2012 14:02

Her er oppgaven:

Et radioaktivt stoff synker i aktivitet ved følgende funksjonssammenheng:
��=1000∙10−0.05��, der x er antall dager
Hvor mange dager går det før aktiviteten er på nivået y=1?

Jeg ville satt det opp slik: 1000∙10−0.05��=1 men hvordan løser jeg dette?
buppa4
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 10/12-2012 14:02

Huff det ble feil. 10 skal opphøyes i -0,05x
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

Logaritmer
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
buppa4
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 10/12-2012 14:02

Jeg vet at jeg skal bruke log eller ln men er ikke sikker på hvordan jeg setter opp og løser denne type oppgaver.
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

Hva skjer når du ganger med [tex]lnx[/tex] på begge sider f.eks?


Husk at


[tex]\frac{lna}{lnb}=\frac{lga}{lgb}[/tex]

hva blir [tex]ln1[/tex]?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
buppa4
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 10/12-2012 14:02

ln1 er 0 ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

buppa4 wrote:ln1 er 0 ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Jeppsi :)

Kan du logaritmereglene?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
buppa4
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 10/12-2012 14:02

Som du kanskje skjønner er jeg litt ute å kjøre! Lenge siden jeg har holdt på med matematikk:-/
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

[tex]lg a^x=x lga[/tex]


og


[tex]lg 1000=3[/tex], fordi [tex]10^3=1000[/tex]
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
buppa4
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 10/12-2012 14:02

Nå tror jeg at jeg har skjønt det. Tusen takk for hjelpen:-)
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

buppa4 wrote:Nå tror jeg at jeg har skjønt det. Tusen takk for hjelpen:-)
Bra :) Ingen årsak !:)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

buppa4 wrote: ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Du ganger ikke inn ln. ln er en funksjon som du bruker på begge sider av likhetstegnet.
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

2357 wrote:
buppa4 wrote: ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Du ganger ikke inn ln. ln er en funksjon som du bruker på begge sider av likhetstegnet.

Dette er noe jeg kaller for kuriositetsanlagt pensum, da dette i prinsippet ikke må kunnes på vgs nivå, selv om det kan være koselig :) Dette er noe man trenger å vite hvis man skal studere matematikk på universitetsnivå.

Prosessen du gjør er akuratt det samme som å "gange" med et tall (utvide) med en faktor på begge sider. Derfor er det mer forståelig å forklare på denne måten.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

2357 wrote:Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.

Jeg lærte det slik, så regner med lærere underviser forskjellig;) Men han forklarte for de lytte ører i klassen det du sier, men fortsatte å si at vi "ganget inn" da folk forstod det mye lettere. Folk i klassen ble ofte stresset da de hørte at det var å legge til en funksjon.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Post Reply