Retting av prøve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Hei. Jeg har hatt en prøve, så jeg lurte på om dere kunne gått over svarene og sjekke hva som feil.

Oppgave 1 og 2;
http://imgur.com/UCkL3
Svar;
http://imgur.com/dQLoV
http://imgur.com/Ji9BS

Oppgave 5 og 6;
http://imgur.com/5w8wI
http://imgur.com/PPQxC
Svar;
http://imgur.com/5IcvK
http://imgur.com/THlJ5

Oppgave 7;
http://imgur.com/6qhPM
Svar;
http://imgur.com/ciYJG
http://imgur.com/saYBs

Oppgave 8 og 9;
http://imgur.com/QIwxp
Svar;
http://imgur.com/MryqY

Takker for alle svar! Håper noen tar seg tid til å sjekke gjennom.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

1a1)
[tex]f^,=6x(x^2+4)^2[/tex]

a2) rett

a3)
[tex]h^, = (\ln x/x)^, =(1/x)^2[1-\ln(x)][/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Har sett gjennom svarene dine nå. Alt av det du har svart på ser riktig ut utenom 7e og 8e. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Ja. Jeg tenkte litt på 8e. Jeg må ha sett for raskt over. Jeg må jo ha med sannsynligheten for 4 også.. Men hva er feil med 7?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Nei altså, du har ikke tegnet noen graf :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Åja. Det gjorde jeg på prøven, så tror den skal være riktig. Men var alle derivasjonsoppgavene riktige?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Nei, beklager, der så jeg litt for kjapt over det. I a) har du glemt at det skal være [tex](x^2 + 4)^2[/tex] (du har ikke opphøyd i 2), og på c) så får du at [tex]\frac{1}{x} \cdot x = 1[/tex], mens hos deg står det x.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Ja, jeg var litt kjapp der. Gjorde det på prøven. Men på den andre skal det vel stå: lnx-1/x^2, ikke sant?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Nei: [tex]\left(\frac{\ln x}{x}\right)^\prime = \frac{\frac{1}{x} \cdot x - \ln x \cdot 1}{x^2} = \frac{1 - \ln x}{x^2}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Aha! Får håpe jeg satt det i riktig rekkefølge. Takk for at du så på det, vektormannen! :)
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Hei igjen, Vektormannen! Bare et spørsmål om standpunktskarakter.

Si at det er 3 prøver som teller 40% av karakteren, og 1 prøve som teller 60%

På de 3 prøvene har jeg fått; 4-, 6- og 6. Og på den 60% prøven har jeg fått; 5.

Hva tror du er rimelig at jeg får i faget? Blir det 5, eller burde jeg spørre om en vippeprøve?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Det er sikkert Janhaa som praktiserende lærer bedre til å svare på, men slik jeg ser det er det vel 5 som er den mest nærliggende karakteren for deg. Snittet på de tre 40%-prøvene er litt under 5.33 (litt avhengig av hvordan vi regner, men hvertfall mellom 5 og 5.33). Vi får da i "beste fall" at snittkarakteren blir (når vi tar hensyn til hvor mye de skal vektlegges): [tex]5.33 \cdot 0.4 + 5 \cdot 0.6 \approx 5.1[/tex]. Men det kan være at læreren din vektlegger de tre prøvene du fikk 4, 6- og 6 på litt forskjellig, og at helhetsinntrykket kan spille litt inn slik at du kanskje kan ligge på vippen i lærerens øyne, men hva vet nå jeg. Jeg er ikke vant med å kunne ta slike vippeprøver :P.

EDIT: Mente 5, ikke 6 i summen der
Last edited by Vektormannen on 14/12-2012 15:07, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Karakteren i et fag skal settes som lærerens helhetsinntrykk av deg, ikke bare hva du har fått i karakter på prøvene. Den skal reflektere hvor flink du faktisk er, som er mye mer enn bare en tall på en prøve.

Handler om forståelse, lidenskap, faglig dybde, evnen til å være kreativ, deltakelse osv. Når det er sagt så er

[tex]\frac{40}{60} \, \cdot \, \frac{4 + 6 + 6}{3} \, + \, \frac{60}{100} \, \cdot \, \frac{5}{1} \, = \, 5 \, + \, \frac{2}{15}[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Takk for svar. Det eneste jeg har tapt mye poeng på er bevis. Men sånn som jeg ser det, så er det kun på 3 sider i boka mi. Så jeg synes det er litt kjipt hvis det skal hindre meg fra 6'er.

Eller hva tenker dere? Synes dere at det skal veie like mye som alt annet?
PiaR
Cantor
Cantor
Posts: 119
Joined: 12/11-2012 23:09

Markussen wrote:Hei igjen, Vektormannen! Bare et spørsmål om standpunktskarakter.

Si at det er 3 prøver som teller 40% av karakteren, og 1 prøve som teller 60%

På de 3 prøvene har jeg fått; 4-, 6- og 6. Og på den 60% prøven har jeg fått; 5.

Hva tror du er rimelig at jeg får i faget? Blir det 5, eller burde jeg spørre om en vippeprøve?
Hei Markussen!

Hvordan endte det med karakteren? Jeg var i samme situasjon som deg, og endte opp med 5. Spurte om jeg kunne få en vippeprøve, men slik ble det ikke. Vet du om man har "rett" på å få en slik prøve?

Går du på et intensivgymnas? Ser du skrev ang standpunktkarakter i desember :)
Post Reply