Hva er egentlig sammenhengen (forskjellen, likheten) mellom kodomene og verdimengde?
Hvis jeg skal gjøre en gjetning, så vil jeg si at verdimengden er en delmengde av kodomenet til en funksjon. Verdimengden kan også være lik kodomenet, dersom alle elementer i kodomenet sendes til av et element i domenet.
For eksempel, for [tex]f(x) = x^2, \ x\in \mathbb R[/tex] så vil [tex]V_f = [0, \infty)[/tex] men er kodomenet likevel [tex]\mathbb R[/tex]?
Terminologi, funksjoner
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
Ja, kodomenet er den mengden funksjonsverdiene ligger i. Verdimengden eller bildet av funksjonen er mengden [tex]V_f = \{f(x) | x \in D_f\}[/tex], altså mengden av alle mulige funksjonsverdier. Den mengden er som du sier en delmengde av kodomenet (det innebærer også muligheten for å være lik). I eksempelet ditt så kan kodomenet også være [tex]\mathbb{R}_0^+[/tex] eller [tex]\mathbb{R} \setminus \{-1\}[/tex] for den del. Hvert valg av kodomene gir en funksjon forskjellig fra de andre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Stemmer!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Må inrømme at jeg gjorde det samme med første øyekastNibiru wrote:Litt offtopic, men jeg har faktisk lest spørsmålet til Aleks slik:
"Hva er egentlig sammenhengen (forskjellen, likheten) mellom kondomene og verdimengde?"
Så tenkt jeg: Whaaaaaaat?

"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Avbildning er vel det samme som "mapping" på engelsk. Altså selve funksjonen. Det har intet å gjøre med bildet
"In most of mathematics and in some related technical fields, the term mapping, usually shortened to map, is either a synonym for function, or denotes a particular kind of function which is important in that branch, or denotes something conceptually similar to a function." -wiki
"In most of mathematics and in some related technical fields, the term mapping, usually shortened to map, is either a synonym for function, or denotes a particular kind of function which is important in that branch, or denotes something conceptually similar to a function." -wiki