Terminologi, funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Aleks855
Rasch
Rasch

Hva er egentlig sammenhengen (forskjellen, likheten) mellom kodomene og verdimengde?

Hvis jeg skal gjøre en gjetning, så vil jeg si at verdimengden er en delmengde av kodomenet til en funksjon. Verdimengden kan også være lik kodomenet, dersom alle elementer i kodomenet sendes til av et element i domenet.

For eksempel, for [tex]f(x) = x^2, \ x\in \mathbb R[/tex] så vil [tex]V_f = [0, \infty)[/tex] men er kodomenet likevel [tex]\mathbb R[/tex]?
Image
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, kodomenet er den mengden funksjonsverdiene ligger i. Verdimengden eller bildet av funksjonen er mengden [tex]V_f = \{f(x) | x \in D_f\}[/tex], altså mengden av alle mulige funksjonsverdier. Den mengden er som du sier en delmengde av kodomenet (det innebærer også muligheten for å være lik). I eksempelet ditt så kan kodomenet også være [tex]\mathbb{R}_0^+[/tex] eller [tex]\mathbb{R} \setminus \{-1\}[/tex] for den del. Hvert valg av kodomene gir en funksjon forskjellig fra de andre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Aleks855
Rasch
Rasch

Skjønner! Betyr det da også at [tex]f(x)=x^2[/tex] er surjektiv/ikke surjektiv hvis vi bare endrer kodomenet?

For eksempel hvis vi sier at [tex]f \ : \ \mathbb R \right \mathbb R[/tex] så er den ikke "på", men hvis vi sier [tex]f \ : \ \mathbb R \right \mathbb R^+[/tex] så er den det?
Image
Vektormannen
Euler
Euler

Stemmer!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Aleks855
Rasch
Rasch

Sweet, takker! :)
Image
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Litt offtopic, men jeg har faktisk lest spørsmålet til Aleks slik:
"Hva er egentlig sammenhengen (forskjellen, likheten) mellom kondomene og verdimengde?"
Så tenkt jeg: Whaaaaaaat? :D
MrHomme
Descartes
Descartes

Nibiru wrote:Litt offtopic, men jeg har faktisk lest spørsmålet til Aleks slik:
"Hva er egentlig sammenhengen (forskjellen, likheten) mellom kondomene og verdimengde?"
Så tenkt jeg: Whaaaaaaat? :D
Må inrømme at jeg gjorde det samme med første øyekast ;)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Aleks855
Rasch
Rasch

Man ser bare det man ønsker å se ;)
Image
Aleks855
Rasch
Rasch

Litt mer terminologi.

Er bilde og avbildning det samme?

Slik jeg har forstått det, så er bildet av f, [tex]\text{Im}(f) = V_f[/tex]

Men hva er avbildning? Er det et element i verdimengden, eller er det egentlig det samme som bildet? Er det i så fall et eget ord for "element i verdimengden"?
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann

Avbildning er vel det samme som "mapping" på engelsk. Altså selve funksjonen. Det har intet å gjøre med bildet

"In most of mathematics and in some related technical fields, the term mapping, usually shortened to map, is either a synonym for function, or denotes a particular kind of function which is important in that branch, or denotes something conceptually similar to a function." -wiki
Aleks855
Rasch
Rasch

Mottatt, takker!

Men fins det da et eget ord for elementer i bildet av f?
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann

Ikke som jeg kommer på i farten.
Fibonacci92
Abel
Abel

"Verdi" kanskje?
Aleks855
Rasch
Rasch

Ja, det gir jo litt mening mtp. at det heter verdimengde, men verdier kan jo være så mangt. Det kan jo forsåvidt også være elementer i definisjonsmengden.
Image
Post Reply