Hei!
Har en oppgave der man skal finne arealet av området som er beskrevet:
"Inside the large loop and outside the small loop of r=1-sin(tehta)"
Har funnet ut at dette er en kardioide (?)
Problemet mitt er at jeg har problemer med å finne ut av hvilke grenser man skal benytte. Finnes det en grei framgangsmåte for dette som kan fungere for alle lignende oppgaver?
Etter å ha funnet grensene til integralet, er det vel bare å sette dette inn i formelen:
A= [symbol:integral] (1/2)r^2 d(tetta)
Polarkoordinater/kurver
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
http://www.wolframalpha.com/input/?i=pl ... D1-sinx%29Viktor89 wrote:Hei!
Problemet mitt er at jeg har problemer med å finne ut av hvilke grenser man skal benytte. Finnes det en grei framgangsmåte for dette som kan fungere for alle lignende oppgaver?
Etter å ha funnet grensene til integralet, er det vel bare å sette dette inn i formelen:
x=r*cos(x)
y=r*sin(x)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Vet jo om de formelene som man kan bruke til å finne rektangulære koordinater, men hva skal jeg med de for å kunne finne integralgrensene?Janhaa wrote:http://www.wolframalpha.com/input/?i=pl ... D1-sinx%29Viktor89 wrote:Hei!
x=r*cos(x)
y=r*sin(x)
takk for svar