0-rader i matrise

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
dontsquareme
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 04/03-2013 19:31

Når man gjør om en matrise til echelonform, og det oppstår en rad med bare 0'er. Skal man da la den stå i videre regning, for liksom å vise hvor mange man startet med? Eller skal man bare fjerne den?

Bare lurer på hva som er skikk og bruk der.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hei, og velkommen til forumet!

Som regel vil man beholde alle radene i matrisen. Husk du når du radreduserer en matrise, er det som regel firdi du vil bruke den vil å løse ligningssett. Da må du beholde den opprinnelige formen.
dontsquareme
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 04/03-2013 19:31

espen180 skrev:Hei, og velkommen til forumet!

Som regel vil man beholde alle radene i matrisen. Husk du når du radreduserer en matrise, er det som regel firdi du vil bruke den vil å løse ligningssett. Da må du beholde den opprinnelige formen.

Jeg mente altså 0'er i hele raden i en "augmented" (norsk ord?) matrise, ikke bare koeffisient-matrisen. Da forteller jo egentlig ikke den raden noe som helst. Men ser jo at læreboka beholder den likevel. Så jeg kan vel gjøre som du sier da.

Den er grei. Og takk for velkomst og hurtig svar!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, du må beholde den ja. Selv nullraden forteller deg noe om det matrisa representerer. I tilfellet likningssett, så forteller det deg at du har en fri variabel, for eksempel.

Augmented matrix er forresten "totalmatrise" på norsk.
Bilde
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Jeg har aldri sett 'totalmatrise' brukt før. Selv er jeg vant med 'utvidet matrise' eller 'augmentert matrise'.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

2357 skrev:Jeg har aldri sett 'totalmatrise' brukt før. Selv er jeg vant med 'utvidet matrise' eller 'augmentert matrise'.
Er vel ofte sånn i matte. ;)
Bilde
Svar