Hjelp til mattenøtt.!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
missmona33

Kan noen hjelpe?

Bonde A bruker 3 timer på å pløye en åker. Bonde B bruker 6 timer på samme jobben. Hvor lang tid tar det hvis de slår seg sammen?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

På en time vil bonde

- A pløye 1/3 av åkeren
- B pløye 1/6 av åkeren,

Så på en time vil bondene

- A og B pløye 1/3 + 1/6 = (2 + 1) / 6 = 3/6 = 1/2

av åkeren. Så hvis bonde A og bonde B slår seg sammen, vil de bruke 1/(1/2) = 2 timer på å pløye åkeren.
Anderszie

Takk :) den her kan jeg bruke i min muntlige eksamens oppgave (jorbær åker) Vil læreren bli imponert?
Anderszie

Noen som klarer å utvide den litt og gjøre den enda mere komplisert?
uranus89
Cayley
Cayley

Litt kjipt hvis sensoren din også henger på matematikk.net :lol: men er det ikke meninga at du skal vise sensoren dine kunnskaper i matematikk?

Blir jo dumt hvis vi skal gjøre oppgaven for deg da? :?
Anderszie

uranus89 wrote:Litt kjipt hvis sensoren din også henger på matematikk.net :lol: men er det ikke meninga at du skal vise sensoren dine kunnskaper i matematikk?

Blir jo dumt hvis vi skal gjøre oppgaven for deg da? :?
Det er heldigvis bare forberedelse. Syntes Jordbæråker var egentli en ganske vanskelig oppgave.. Skal ha et 20 min langt fåredrag for matte læreren på mandag som en del av forberedelsen.
Guest

Anderszie wrote:Noen som klarer å utvide den litt og gjøre den enda mere komplisert?
legge sammen de inverse tider, kan utvides med flere tider om du har flere bønder.

[tex]T=\frac{1}{\frac{1}{T_1}+\frac{1}{T_2}+\frac{1}{T_3}+\frac{1}{T_4}+...+\frac{1}{T_n}}[/tex]

men siden du har to bønder
[tex]T=\frac{1}{\frac{1}{T_1}+\frac{1}{T_2}}=\frac{1}{\frac{1}{3}+\frac{1}{6}}=2[/tex]
Post Reply