Kan noen hjelpe?
Bonde A bruker 3 timer på å pløye en åker. Bonde B bruker 6 timer på samme jobben. Hvor lang tid tar det hvis de slår seg sammen?
Hjelp til mattenøtt.!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Over-Guru
På en time vil bonde
- A pløye 1/3 av åkeren
- B pløye 1/6 av åkeren,
Så på en time vil bondene
- A og B pløye 1/3 + 1/6 = (2 + 1) / 6 = 3/6 = 1/2
av åkeren. Så hvis bonde A og bonde B slår seg sammen, vil de bruke 1/(1/2) = 2 timer på å pløye åkeren.
- A pløye 1/3 av åkeren
- B pløye 1/6 av åkeren,
Så på en time vil bondene
- A og B pløye 1/3 + 1/6 = (2 + 1) / 6 = 3/6 = 1/2
av åkeren. Så hvis bonde A og bonde B slår seg sammen, vil de bruke 1/(1/2) = 2 timer på å pløye åkeren.
Takk
den her kan jeg bruke i min muntlige eksamens oppgave (jorbær åker) Vil læreren bli imponert?

Litt kjipt hvis sensoren din også henger på matematikk.net
men er det ikke meninga at du skal vise sensoren dine kunnskaper i matematikk?
Blir jo dumt hvis vi skal gjøre oppgaven for deg da?

Det er heldigvis bare forberedelse. Syntes Jordbæråker var egentli en ganske vanskelig oppgave.. Skal ha et 20 min langt fåredrag for matte læreren på mandag som en del av forberedelsen.uranus89 wrote:Litt kjipt hvis sensoren din også henger på matematikk.netmen er det ikke meninga at du skal vise sensoren dine kunnskaper i matematikk?
legge sammen de inverse tider, kan utvides med flere tider om du har flere bønder.Anderszie wrote:Noen som klarer å utvide den litt og gjøre den enda mere komplisert?
[tex]T=\frac{1}{\frac{1}{T_1}+\frac{1}{T_2}+\frac{1}{T_3}+\frac{1}{T_4}+...+\frac{1}{T_n}}[/tex]
men siden du har to bønder
[tex]T=\frac{1}{\frac{1}{T_1}+\frac{1}{T_2}}=\frac{1}{\frac{1}{3}+\frac{1}{6}}=2[/tex]