Eksamen i matematikk R2, våren 2012

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Oppdaterte texen igjen.. Deler teller og nevner på $\cos v \cdot \cos u$ også skjer det magi..
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Nebuchadnezzar skrev:Oppdaterte texen igjen.. Deler teller og nevner på $\cos v \cdot \cos u$ også skjer det magi..
Ja, for meg er det magi, for jeg skjønner fortsatt ikke. :)

Er ikke første gangen jeg bruker fasit for å si det sånn, men kanskje første gang jeg ikke forstår hva som blir gjort.

Jeg prøvde å dele på cos v * cos u (hvorfor forresten) slik neste steg viser, men fikk i hvert fall ikke det endelige svaret. Ikke engang i nærheten.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Svaret er fordi det funker, vi ønsker tangens, som per definisjon er sin/cos. Legger med enda flere mellomregninger, så får du si ifra hvilken linje du faller av på =)

$ \begin{align*}
\tan(u-v) = & \frac{\sin(u-v)}{\cos(u-v)} \\
= & \frac{\sin u \cos v - \cos u \sin v}{\sin u \sin v + \cos u \cos v} \\
= & \cfrac{\cfrac{\sin u \cos v - \cos u \sin v}{\cos u \cos v} }{\ \cfrac{\cos u \cos v + \sin u \sin v}{\cos u \cos v} \:} \\
= & \cfrac{\cfrac{\sin u \cos v}{\cos u \cos v} - \cfrac{\cos u \sin v}{\cos u \cos v} }{\ \cfrac{\cos u \cos v}{\cos u \cos v} + \cfrac{\sin u \sin v}{\cos u \cos v} \: }
= & \cfrac{\cfrac{\sin u \cancel{\cos v} }{\cos u \cancel{\cos v}} - \cfrac{ \cancel{\cos u} \sin v}{ \cancel{\cos u} \cos v} }{\ \cfrac{ \cancel{\cos u} \cancel{ \cos v}}{ \cancel{\cos u} \cancel{\cos v} } + \cfrac{\sin u \sin v}{\cos u \cos v} \: } \\
= & \frac{ \cfrac{ \sin u }{ \cos u } - \cfrac{ \sin v }{ \cos v } }{1 + \cfrac{ \sin u }{ \cos u } \cdot \cfrac{ \sin v }{ \cos v } } \\
= & \frac{\tan u - \tan v }{1 + \tan u \cdot \tan v }
\end{align*} $

Alternativt kan du først dele teller og nevner på $\cos v$ også dele teller og nevner på $\cos u$, det er det samme men kanskje å holde styr på algebraen blir noe enklere?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nebuchadnezzar skrev:Svaret er fordi det funker, vi ønsker tangens, som per definisjon er cos/sin.
Hva er det du skriver for noe?! ^^
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker så mye, Nebuchadnezzar.

Jeg kom helt til siste steg alene i går, men glemte at definisjonen på tan = sin/cos, så jeg skjønte ikke hvordan brøken ble skrevet om i siste ledd. Men nå er jeg med, i hvert fall noen lunde.

Jeg tror ikke jeg hadde fått til å løse denne oppgaven på eksamen. :oops:

Anyway, etter 1 1/2 dag er jeg ferdig med dette eksamenshefte. Eksamen kommer sikkert til å gå strålende! :D
Svar