Induksjonsbeviset får meg til å føle meg dum, men jeg ser at det er så sentralt i pensum og tidligere gitte eksamener at jeg må lære meg det. Håper at noen her er mer pedagogiske og behjelpelige enn boken min.

Først beviser vi formelen for n = 1. 1 på venstre side gir 1 på høyre side.
Så antar vi at formelen stemmer for n = k, hvor k er et vilkårlig valgt tall.
Da erstatter vi leddet n i formelen med k på begge sider.
Helt med så langt.
Men så blir det tricky. Nå skal vi vise at når formelen er rett for n = k, så er den også rett for n = k + 1. Og med det har vi vist at formelen er rett for alle heltallige verdier n større enn/lik 1.
Jeg skjønner prinsippet, men faller av på utregningen. Kan noen forklare meg dette steget som om de forklarte det til en 10 år gammel barneskoleelev med lærevansker?

Er det kun høyre siden av likhetstegnet man regner ut? I mellomregningene på eksamensoppgaver føler jeg at dette er litt utydelig, særlig når jeg med mine manglende algebrakunnskaper faller litt av. Typisk når de hopper over en mellomregning eller ikke forklarer hva som skjer.
Her er et eksempel fra en eksamensoppgave jeg regner på nå.
"Det blir påstått at 1 + 2^3 + 3^3 + ...+ n^3 = (n^2(n+1)^2)/4"
Jeg går direkte til siste steg med n = k + 1 og får da:
1 + 2^3 + 3^3 + ...+ k^3 + (k+1)^3 = ((k^2(k+1)^2)/4) + (k+1)^3
Det som har blitt gjort her er å legge til leddet (k^3) på begge sider, men når n = k + 1 blir det (k+1)^3.
Så følger resten av mellomregningen og det går litt i surr for meg. Er alt dette høyre side av likhetstegnet?
(k+1)^2((k^2/4)+k+1) = (k+1)^2((k^2+4k+4)/4) = (k+1)^2((k^2 + 2)^2)/4) =
((k+1)^2((k+1)+1)^2))/4
Og så konkluderer fasiten med at formelen er riktig for n = k + 1 og således for alle verdier for n.
Jeg ser at siste ledd tilsvarer formelen for n = k, men at den har + 1 for alle k.
Så er poenget å legge til k + 1 på høyre side av likhetstegnet, regne ut det og vise at det tilsvarer den originale formelen, men med + 1 for alle ledd med k?
Om noen kan vise meg mellomregningene også hadde det vært helt fantastisk.
På forhånd stor takk!

Mvh
En frustrert Johan Nes