Matte-emner på UiO

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Hei, vurderer litt å ta dette til høsten: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

Hva tror dere om dette? Matnyttig? Virker jo som det går gjennom mye av det "grunnleggende" ved teoretisk arbeid i matematikk... eller hva tror dere?

Synd det ikke står mer om pensum etc, men det kommer vel tidsnok...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ser ut som et innledende kurs til diskret matematikk. I så fall så anbefaler jeg det. Det er et veldig interessant fag, og har mye nyttige teknikker som kan gjøre andre grener lettere og mer intuitive. Det er i alle fall den erfaringa jeg har med diskret matte. I tillegg er det ekstra relevant hvis du driver/vurderer programmering.
Bilde
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Aleks855 skrev:Ser ut som et innledende kurs til diskret matematikk. I så fall så anbefaler jeg det. Det er et veldig interessant fag, og har mye nyttige teknikker som kan gjøre andre grener lettere og mer intuitive. Det er i alle fall den erfaringa jeg har med diskret matte. I tillegg er det ekstra relevant hvis du driver/vurderer programmering.
Er tallteori er gren av diskret matematikk?

Tror jeg går for dette, jeg. :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tallteori er vel per definisjon en del av "ren matematikk". Er ikke helt bombesikker på definisjonene og forskjellene mellom ren og diskret, men tallteori er veldig vanlig i diskret-kurs, ja :)
Bilde
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Jeg har også tenkt til å ta dette emnet til høsten. Tom Lindstrøm skal i tillegg forelese. Står litt om
det her også.
http://www.mn.uio.no/math/studier/aktue ... t1140.html
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Skiller man ikke mellom diskret og kontinuerlig matematikk? Man har i alle fall det skillet i sannsynlighetsregning/statistikk...

Men begge deler er vel "ren" matematikk? (Det går vel ut på om man fokuserer på anvendelser eller teori?)

Uansett blir det sikkert et bra kurs. Skal også ta Lineær Algebra http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html , og siden jeg til neste vår da følger opp med Reell Analyse http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html , så er det sikkert smart med mest mulig "matematisk baggasje" før en begynner på såpass teoritunge saker...? :)
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Brahmagupta skrev:Jeg har også tenkt til å ta dette emnet til høsten. Tom Lindstrøm skal i tillegg forelese. Står litt om
det her også.
http://www.mn.uio.no/math/studier/aktue ... t1140.html
Kult! Takk for link!

Tror jeg melder meg på allerede nå jeg, så jeg er sikret plass! :lol:
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Brahmagupta skrev:Jeg har også tenkt til å ta dette emnet til høsten. Tom Lindstrøm skal i tillegg forelese. Står litt om
det her også.
http://www.mn.uio.no/math/studier/aktue ... t1140.html
Hehe, på den lenka var jo dette:

Bilde

Måtte tenke meg om for å "se" det der ja. :)

Altså $1+2+\cdots+(n-1)={n \choose 2}$

Men virker som et gøyalt kurs, da.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Eller er egentlig ikke sikker på om jeg løste det på "riktig" måte, for hva pokker skal de røde strekene var godt for?

Det jeg gjorde, var at jeg så for meg en ny trekant med brikker "ved siden" av den andre, bare "opp ned" - slik at bredden blir $n$ og høyden $n-1$ (firkant), om man ser nedover til og med rad $n-1$. (Og ${n \choose 2} = \frac{n(n-1)}{2}$.) Arealet av firkanten er jo $n(n-1)$.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

plutarco skrev:
Determined skrev:Eller er egentlig ikke sikker på om jeg løste det på "riktig" måte, for hva pokker skal de røde strekene var godt for?

Det jeg gjorde, var at jeg så for meg en ny trekant med brikker "ved siden" av den andre, bare "opp ned" - slik at bredden blir $n$ og høyden $n-1$ (firkant), om man ser nedover til og med rad $n-1$. (Og ${n \choose 2} = \frac{n(n-1)}{2}$.) Arealet av firkanten er jo $n(n-1)$.
Slik jeg tenkte var at hver gul sirkel svarer til én måte å plukke ut to av de blå på. (fra hver gul følger man de røde linjene ned mot et par av blå sirkler. Altså er summen av gule sirkler lik antall måter å plukke ut to blå.)

EDIT:Litt mer rigorøst:

La U være mengden av gule sirkler, og la V={(x,y)} der (x,y) og $x\neq y$ er et par av blå sirkler med ekvivalensrelasjonen $(x,y)\sim (y,x)$. Da fins en bijektiv funksjon f mellom U og V , f(u)=(x,y) der x og y er entydig definert ved at vi følger diagonale linjer ned fra sirkel u slik figuren antyder med de røde linjene.

Dermed vil kardinaliteten til U og V være lik, noe som gir formelen.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

plutarco skrev:
plutarco skrev:
Determined skrev:Eller er egentlig ikke sikker på om jeg løste det på "riktig" måte, for hva pokker skal de røde strekene var godt for?

Det jeg gjorde, var at jeg så for meg en ny trekant med brikker "ved siden" av den andre, bare "opp ned" - slik at bredden blir $n$ og høyden $n-1$ (firkant), om man ser nedover til og med rad $n-1$. (Og ${n \choose 2} = \frac{n(n-1)}{2}$.) Arealet av firkanten er jo $n(n-1)$.
Slik jeg tenkte var at hver gul sirkel svarer til én måte å plukke ut to av de blå på. (fra hver gul følger man de røde linjene ned mot et par av blå sirkler. Altså er summen av gule sirkler lik antall måter å plukke ut to blå.)
Hum, ja, smart. Det er sikkert intensjonen bak dette...

Er det noen som har en tredje fremgangsmåte? :lol:
Svar