ettam wrote:Uten 1T vil du "mangle" noe lærestoff om funksjoner, derivasjon, logaritmer, likingsløsning og sannsynlighetsregning.
Derfor er jeg uenig i at 1P og 2P er "minst like god forberedelse" til R1.
Men når man går fra 1T til R1, så er de temaene du nevner veldig repeterende i R1.
Når det gjelder funksjoner, så har 1P og 1T veldig mye av det samme.
Når det gjelder derivasjon, så er ikke det noe man lærer i P-fagene, men som tas veldig grunnleggende i R1, før man begynner på vektorfunksjoner.
Det samme gjelder logaritmer. (Forøvrig; alt man trenger for logaritmer både for 1T og R1 har jeg lagt ut videoer for her:
http://udl.no/matematikk-r1/2-logaritmer. Det ligger riktignok under "R1" fordi det ville vært to veldig like spillelister dersom jeg hadde laga en for 1T også)
Likninger er veldig likt dekt i 1P og 1T. Litt mangel av ulikheter i 1P, så der er det litt fordel til 1T. Likevel tror jeg ikke det er et veldig stort problem om man tar tak i det vha. alternative læremidler.
Sannsynlighetsregninga er også veldig likt i 1T og 1P.
Fordelen ved å ha 1P og 2P under beltet er at 2P har en del om matematiske modeller (polynomfunksjoner, regresjon og denslags) i tillegg til eksponentiell vekst.
Det var ikke meningen å plukke alt fra hverandre her, men jeg mener at det man mangler som P-student er veldig lite, og veldig lett å plastre. Dette i tillegg til at R1 er i mange kapitler veldig repetetivt etter 1T.