Hvordan nå målet om r2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Dalailaban
Pytagoras
Pytagoras

Har nå per dags dato avlagt P1 og P2 eksamen med gode karakterer.
Innen to år (høst 2015) må jeg ha avlagt r1 og r2 eksamen.
Kan jeg gå rett fra p1\p2 over på r1 eller bør jeg gå innom eventuelt S2 (eller noe annet?) først.

Går med tanker om å søke meg inn på byggingeniør i 2015 (må vente pga økonomisk situasjon).

På forhånd, takk for alle svar :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Ingen grunn til å gå innom S-fagene. Fra 1P og 2P til R1 er en grei overgang. De fleste tar 1T først, og deretter R-fag, men 1P/2P er minst like god forberedelse.
Image
Dalailaban
Pytagoras
Pytagoras

Det høres betryggende ut :)
Det at jeg har så god tid gjør også at jeg kan virkelig sette meg inn i stoffet.

Takk for svaret! :)
ettam
Guru
Guru

Uten 1T vil du "mangle" noe lærestoff om funksjoner, derivasjon, logaritmer, likingsløsning og sannsynlighetsregning.

Derfor er jeg uenig i at 1P og 2P er "minst like god forberedelse" til R1.
Aleks855
Rasch
Rasch

ettam wrote:Uten 1T vil du "mangle" noe lærestoff om funksjoner, derivasjon, logaritmer, likingsløsning og sannsynlighetsregning.

Derfor er jeg uenig i at 1P og 2P er "minst like god forberedelse" til R1.
Men når man går fra 1T til R1, så er de temaene du nevner veldig repeterende i R1.

Når det gjelder funksjoner, så har 1P og 1T veldig mye av det samme.
Når det gjelder derivasjon, så er ikke det noe man lærer i P-fagene, men som tas veldig grunnleggende i R1, før man begynner på vektorfunksjoner.
Det samme gjelder logaritmer. (Forøvrig; alt man trenger for logaritmer både for 1T og R1 har jeg lagt ut videoer for her: http://udl.no/matematikk-r1/2-logaritmer. Det ligger riktignok under "R1" fordi det ville vært to veldig like spillelister dersom jeg hadde laga en for 1T også)
Likninger er veldig likt dekt i 1P og 1T. Litt mangel av ulikheter i 1P, så der er det litt fordel til 1T. Likevel tror jeg ikke det er et veldig stort problem om man tar tak i det vha. alternative læremidler.
Sannsynlighetsregninga er også veldig likt i 1T og 1P.

Fordelen ved å ha 1P og 2P under beltet er at 2P har en del om matematiske modeller (polynomfunksjoner, regresjon og denslags) i tillegg til eksponentiell vekst.

Det var ikke meningen å plukke alt fra hverandre her, men jeg mener at det man mangler som P-student er veldig lite, og veldig lett å plastre. Dette i tillegg til at R1 er i mange kapitler veldig repetetivt etter 1T.
Image
Post Reply