Jeg skal $\int$ $cos(x)*e^{(-ax)} dx$ Hvordan gjør jeg dette? Jeg har brukt metoden $\int$ $f(x)*g'(x)=f(x)*g(x)-\int f'(x)*g(x) dx$
Siste leddet jeg kommer frem til er at $ \int cos(x)*e^{(-ax)}=e^{(-ax)}(sin(x)-a*cos(x))- \int a^2cosx*e^{(-ax)}$
Har jeg brukt feil metode? Må vel bli kvitt $a^2$ på en eller annen måte. Kunne delt $a^2$ på alle ledd, men da blir jeg ikke kvitt $\int$ $cos(x)*e^{(-ax)} dx$ på høyre siden tror jeg. Føler at jeg er "so near på yeat so far away"
Takk for hjelp
Integrasjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du har gjort feil i første omgang: $\int$ $f(x)*g'(x)=f(x)*g(x)-\int f'(x)*g(x) dx$
Du må integrere $g'(x)$ til $g(x)$ først. $f(x)*g(x)$ blir da $ - \frac {cos(x)e^{-ax}}{a}$ , ikke $e^{(-ax)}(sin(x)-a*cos(x))$
EDIT: Tror ikke jeg helt henger med her. Hvor langt har du egentlig kommet?
Du må integrere $g'(x)$ til $g(x)$ først. $f(x)*g(x)$ blir da $ - \frac {cos(x)e^{-ax}}{a}$ , ikke $e^{(-ax)}(sin(x)-a*cos(x))$
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Tror du misforstod mitt spørsmål TTT, har gjort en rekke ledd før jeg kom fra til det siste leddet,men jeg så det nå. Setter bare $I$ inn for $cos(x)*e^{(-ax)} dx$ da blir det $I=e^{(-ax)}(sin(x)-a*cos(x))- a^2I$ Tar +$a^2I$ på begge sider for at $(a^2+1)I=e^{(-ax)}(sin(x)-a*cos(x))$TTT wrote:Du har gjort feil i første omgang: $\int$ $f(x)*g'(x)=f(x)*g(x)-\int f'(x)*g(x) dx$
jhoe06 wrote:Sant, men hva kan du si om $ \lim_{x \to \infty} \frac{\cos x}{e^{ax}} $? Denne grenseverdien eksisterer for $ a > 0 $.
EDIT: For å si litt mer: evaluer integralet som om det var endelig og se på grenseverdien når $ N \to \infty $.
Skjønte ikke helt hva du mente der, men tror jeg fikk det til. Satt inn $0$ og uendelig for integralet jeg hadde funnet, fikk ut uttrykket $\frac{a}{a^2+1}$ deriverte dette og satt lik null fikk at $a=1$ er dette riktig?