Hei, kunne trenge litt hjelp med en fysikk oppgave!
Antall former: 1 2 3 4 5
Konstant fart (m/s): 1,25 1,75 2,20 2,50 2,75
Bruk dataene i tabellen til å vise at den matematiske sammenhengen mellom antall former og terminalfarten kan skrives N=av^2, der a er en konstant. Bestem a.
Hvordan skal jeg gå fram her? Hvordan kan jeg bestemme a dersom jeg ikke har oppgitt noen masse?
Takk på forhånd!
Fysikk - Mekanisk energi
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er muffinsformerZeph wrote:Kanskje det bare er meg, men jeg sliter litt med å definere "former". Er det energiformer? Former som i geometriske former?

Beklager, glemte å nevne dette.
Tabellen viser: 1(1.25m/s), 2(1,75m/s) og så videre. Antall muffinsformer og dens konstante fart.
Så slik jeg forstår det, så handler det om terminalfart til muffinsformer i fritt fall. Da vil det jo selvsagt være logisk at jo flere muffinsformer man legger inni hverandre, så vil det bli en større masse. Større masse bidrar til en større fart. Dette er jo det tabellen din viser.
hvis du tenker på det, så vil jo akselerasjonen være lik i fritt fall. Den er lik tyngdeakselerasjonen. Det som avgjør de forskjellige terminalfartene, er jo friksjonen fra luften den fanges av. Hvis du tenker på en muffinsform, så vil den ha et rimelig stort vindfang, samtidig som den er lett. Da vil massen ha en stor betydning for fallfarten.
Dette er i alle fall slik jeg forsto oppgaven.
hvis du tenker på det, så vil jo akselerasjonen være lik i fritt fall. Den er lik tyngdeakselerasjonen. Det som avgjør de forskjellige terminalfartene, er jo friksjonen fra luften den fanges av. Hvis du tenker på en muffinsform, så vil den ha et rimelig stort vindfang, samtidig som den er lett. Da vil massen ha en stor betydning for fallfarten.
Dette er i alle fall slik jeg forsto oppgaven.
Bachelor i Fysikk @ UiB
Da får jeg a: 0.65Zeph wrote:Hvis ikke, så regner jeg med [tex]N=antall former[/tex].
SÅ kan du bare f.eks putte inn farten når [tex]N=2[/tex]
[tex]2=a\cdot{1,75m/s}[/tex]
Den er ikke konstant fordi a= 0.62 ved (3/2,20)
Hvordan skal jeg vise den matematiske sammenhengen :S?
Jeg sjekket det ikke opp før forrige post, men ser det samme jeg også. Da kan man vel si at akselerasjonen i formelen ikke kan være en konstant?
Den KAN være en konstant hvis vi regner med tyngdeakselerasjon, men da må vi også ta hensyn til friksjon. Ut i fra den formelen du viser der, klarer jeg ikke å se hvordan du skal kunne konkludere med at akselerasjonen skal være konstant.
Den KAN være en konstant hvis vi regner med tyngdeakselerasjon, men da må vi også ta hensyn til friksjon. Ut i fra den formelen du viser der, klarer jeg ikke å se hvordan du skal kunne konkludere med at akselerasjonen skal være konstant.
Bachelor i Fysikk @ UiB
$a$ er her hvert fall ikke akselerasjon, men er en koeffisient. Og da stemmer det at $a$ skal være konstant, men selvsagt får du en usikkerhet for verdien, siden en har flere målinger. Husk at dette er et eksperiment, og da vil du få usikkerhet i svaret. Du kan f. eks. regne snittet for alle verdiene for $a$, og så finne en passende usikkerhet.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU