pytaogras
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Noether
Pytagos kan brukes til "rettvinklet trekant", "rettvinklet, likebeinte trekant" og "90 grader, 60 grader, 30 grader trekant".
Ingenting er umulig, det tar bare tid.
Det har ingen betydning hvor store de resterende vinklene i trekanten er, så lenge den ene vinkelen er 90 grader.Mester-Matte wrote:Pytagos kan brukes til "rettvinklet trekant", "rettvinklet, likebeinte trekant" og "90 grader, 60 grader, 30 grader trekant".
Bachelor i Fysikk @ UiB
-
- Noether
Du har ekstra regler også, for eksempel på "90 grader, 60 grader, 30 grader trekant", der er den korteste kateten halvparten så lang som hypotenusen. Så hvis man ikke vet den korteste kateten, man vet hvor lang hypotenusen er og må finne hvor lang den lengste kateten er, da er det godt å vite at den korteste kateten er halvparten av hypotenusen. å kan man bruker pytagoras til å finne den lengste kateten.Zeph wrote:Det har ingen betydning hvor store de resterende vinklene i trekanten er, så lenge den ene vinkelen er 90 grader.Mester-Matte wrote:Pytagos kan brukes til "rettvinklet trekant", "rettvinklet, likebeinte trekant" og "90 grader, 60 grader, 30 grader trekant".

Den reglen du sikter til her kan brukes på en andre kateten også.
[tex]K_{AB}=x\sqrt{3}[/tex], hvor x er den minste kateten.
Men, det er ingenting som heter en "rettvinklet, likebeint trekant"
.
Det jeg siktet til i første omgang, var at du skilte mellom 3 spesifikke trekanter. Det er ikke riktig. to av trekantene du har skrevet, går under "rettvinklet trekant", uavhengig av resterende vinkler osv. Den andre finnes ikke.
[tex]K_{AB}=x\sqrt{3}[/tex], hvor x er den minste kateten.
Men, det er ingenting som heter en "rettvinklet, likebeint trekant"
.
Det jeg siktet til i første omgang, var at du skilte mellom 3 spesifikke trekanter. Det er ikke riktig. to av trekantene du har skrevet, går under "rettvinklet trekant", uavhengig av resterende vinkler osv. Den andre finnes ikke.
Bachelor i Fysikk @ UiB
-
- Noether
Akkurat, jeg tror ikke at læreren er så dum at hun lærerer meg noe som ikke finnes...