Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Et steg jeg ikke helt skjønner fra forelesningsnotatene:
Den delen er jeg med på, men så kommer noe jeg ikke helt forstår:
Her faller jeg litt av, og foreleseren gav ingen forklaring på dette (vanlig at han hopper over "trivielle" mellomregninger). Jeg er ganske sikker på at er modulusen, og selvsagt er .
Men så mye mer enn dette klarer jeg ikke å få ut av det, annet enn at skal være faseforskyvningsvinkelen.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Man kan tenke på faktoren som en rotasjon med klokka en vinkel , om origo i det komplekse plan. Det er da geometrisk klart at ethvert komplekst tall z=a+ib kan roteres tilbake til den positive delen av den reelle aksen ved å multiplisere med for en passende vinkel. Siden rotasjon om origo bevarer absoluttverdien til tallet, vil det eksistere en slik at , altså er .
Takk, jeg skjønner den delen bedre nå. Men jeg er fortsatt litt usikker på hvorfor .
Det jeg spør om, er vel hvorfor den faseforskyvningen fører til at den reelle delen er lik uttryket på høyre side. Med andre ord, hvorfor har man "lov" til å multiplisere med ?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU