Forventningsestimator

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
PhilLeotardo

Hei, gjelder denne oppgaven: http://postimg.org/image/t1qws9wnb/

c) Når jeg skal finne forventning for estimatoren, er det likninga i b) jeg går ut i fra, slik at det blir 0,85*1000 + 0,05? Eller må jeg tenke med utgangspunkt i sannsynlighetene som er oppgitt i oppgaveteksten?

d) Alle formlene i dette kapittelet har nok gått litt over styr her, noen som kan rettlede meg på veien mot hvilken formel som er brukt her?
Gustav
Tyrann
Tyrann

c) Det er oppgitt at X er binomisk fordelt, og fra deloppgave b) er $p$ kjent, så da fins det en formel for $\hat{X}$ (forventningsverdien). Forventningsverdien for estimatoren blir da $\frac{\hat{X}}{1000}$ (fra lineariteten til forventningsverdien). Estimatoren er forventningsrett dersom $\frac{\hat{X}}{1000}=0.01$

EDIT: Det er oppgitt at 1% av befolkningen er syke, så fra b) er p=0.85*0.01+0.05
Post Reply