Resultantresistans, eller serieresistans?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
santalos5
Pytagoras
Pytagoras

Hei, et enkelt spørsmål:
Serie eller parallell.PNG
Serie eller parallell.PNG (3.01 KiB) Viewed 1531 times
Hva er det som er serie og parallell resistans på denne figuren?
Hvordan kan jeg regne ut total resistansen?
Aleks855
Rasch
Rasch

Hva har du tenkt selv så langt? Du spurte et liknende spørsmål igår, og fikk svaret på sølvfat, men du ga ikke mer lyd fra deg, så det er vanskelig å vite hva du egentlig står fast på.
Image
santalos5
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 wrote:Hva har du tenkt selv så langt? Du spurte et liknende spørsmål igår, og fikk svaret på sølvfat, men du ga ikke mer lyd fra deg, så det er vanskelig å vite hva du egentlig står fast på.
Jeg tenker at de to resistansene til høyre er parallelle og dermed bruker man formelen for resultantresistansen i parallellkobling og finner ut at resistansen er 0,75ohm.
Man legger så sammen dette med 6ohm (fordi de er i serie) og får at total resistansen er 6,75ohm. Er dette riktig?
ThomasSkas
Galois
Galois

santalos5 wrote:
Aleks855 wrote:Hva har du tenkt selv så langt? Du spurte et liknende spørsmål igår, og fikk svaret på sølvfat, men du ga ikke mer lyd fra deg, så det er vanskelig å vite hva du egentlig står fast på.
Jeg tenker at de to resistansene til høyre er parallelle og dermed bruker man formelen for resultantresistansen i parallellkobling og finner ut at resistansen er 0,75ohm.
Man legger så sammen dette med 6ohm (fordi de er i serie) og får at total resistansen er 6,75ohm. Er dette riktig?
Hei, det er helt riktig som du sier. Du tenker helt riktig her.
Et tips til slike oppgaver som det her og til andre hvor kretsen kan se litte gran komplisert ut, så kan du tenke deg at du står i forgreiningspunktet. Også tenker du på kirchhoffs 1. lov.
Med dette mener jeg at 1 ohm og 3 ohm kan være i parallell fordi de vil ende opp i samme punkt enten du tar den ene greina eller den andre.
Post Reply