Hei, et enkelt spørsmål:
Hva er det som er serie og parallell resistans på denne figuren?
Hvordan kan jeg regne ut total resistansen?
Resultantresistans, eller serieresistans?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg tenker at de to resistansene til høyre er parallelle og dermed bruker man formelen for resultantresistansen i parallellkobling og finner ut at resistansen er 0,75ohm.Aleks855 wrote:Hva har du tenkt selv så langt? Du spurte et liknende spørsmål igår, og fikk svaret på sølvfat, men du ga ikke mer lyd fra deg, så det er vanskelig å vite hva du egentlig står fast på.
Man legger så sammen dette med 6ohm (fordi de er i serie) og får at total resistansen er 6,75ohm. Er dette riktig?
-
- Galois
Hei, det er helt riktig som du sier. Du tenker helt riktig her.santalos5 wrote:Jeg tenker at de to resistansene til høyre er parallelle og dermed bruker man formelen for resultantresistansen i parallellkobling og finner ut at resistansen er 0,75ohm.Aleks855 wrote:Hva har du tenkt selv så langt? Du spurte et liknende spørsmål igår, og fikk svaret på sølvfat, men du ga ikke mer lyd fra deg, så det er vanskelig å vite hva du egentlig står fast på.
Man legger så sammen dette med 6ohm (fordi de er i serie) og får at total resistansen er 6,75ohm. Er dette riktig?
Et tips til slike oppgaver som det her og til andre hvor kretsen kan se litte gran komplisert ut, så kan du tenke deg at du står i forgreiningspunktet. Også tenker du på kirchhoffs 1. lov.
Med dette mener jeg at 1 ohm og 3 ohm kan være i parallell fordi de vil ende opp i samme punkt enten du tar den ene greina eller den andre.