Fra brøk til desimaltall

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
10.klasse

jeg lurer på hvordan jeg kan finne en regel fra brøk til desimaltall :D jeg sliter mest med de vanskelige f.eks: 1/81 --> desimaltall. kan noen hjelpe meg? :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Da utfører du bare divisjonen 1:81=... så får du svaret.
Image
Eclipse
Cantor
Cantor

10.klasse wrote:jeg lurer på hvordan jeg kan finne en regel fra brøk til desimaltall :D jeg sliter mest med de vanskelige f.eks: 1/81 --> desimaltall. kan noen hjelpe meg? :)
Jeg ser ingen grunn til at dere skal måtte gjøre dette for hånd. Blir fort rotete og komplisert å gjøre dette på papir.

Grunnen er at brøken din ikke går opp, ergo -> du vil få uendelig mange desimaler. Du må nok runde av et eller annet sted.

En måte å "konvertere" brøker til desimaltall på, er ved å gange oppe å nede slik at nevneren blir 10, 100, 1000 osv, avhengig av hvilket tall nevneren er i utgangspunktet.

Et eksempel er 95

Vi ganger oppe og nede med 2, for å få nevneren til å bli 10. (om du ikke ser sammenhengen enda, ser du den kanskje snart).

9252 = 1810

Du ser kanskje medengang hva svaret skal bli?

Når man deler et tall på 10, flytter man komma en plass til venstre (på tallet du deler på, naturligvis). (Dette avhenger av hvor mange 0'er som kommer etter 1. Deler man på 100, flytter man komma 2 plasser. Tilsvarende 3 plasser for 1000, osv). Dette har du sikkert lært.

Dermed blir svaret 1,8.

Dette vil naturligvis bli mer komplisert dersom tallene i brøken er veldig store. (Eller veldig små).

(http://www.mathsisfun.com/converting-fr ... imals.html)

Ellers, i ditt tilfelle ville jeg begynt med vanlige dele-regler som vi lærte på barneskolen.

1:81=0

81 går ikke opp i 1, så skriver =0. Under vil vi da få 1. Videre "trekker" vi ned enda en 0, og setter komma bak 0 i svaret.

Vi vil da få 10:81 som heller ikke går opp, så vi trekker ned enda en null, slik at vi får 100.

81 går opp i 100 èn gang, så vi får 1 i svaret vårt nå.

Vi er nå ved 0,01.

Trekker 81 fra 100 og får 19. "Drar ned" enda en 0, og får 190.

81 går to ganger opp i 190, så vi setter 2 i svaret. (812=162)

Videre vil vi få 28. "Trekker ned" enda en null og får 280. 81 går 3 ganger opp i 280.

Og slik vil det fortsette til det uendelige...

Var nok kanskje en dårlig forklaring, litt vanskelig å vise disse stegene her. Kan ta med et bilde av hvordan det ville sett ut i praksis. (Ser stygt ut, men er skissert raskt i paint...)
Attachments
1 81.png
1 81.png (18.44 KiB) Viewed 15443 times
Post Reply