10.klasse wrote:jeg lurer på hvordan jeg kan finne en regel fra brøk til desimaltall

jeg sliter mest med de vanskelige f.eks: 1/81 --> desimaltall. kan noen hjelpe meg?

Jeg ser ingen grunn til at dere skal måtte gjøre dette for hånd. Blir fort rotete og komplisert å gjøre dette på papir.
Grunnen er at brøken din ikke går opp, ergo -> du vil få uendelig mange desimaler. Du må nok runde av et eller annet sted.
En måte å "konvertere" brøker til desimaltall på, er ved å gange oppe å nede slik at nevneren blir 10, 100, 1000 osv, avhengig av hvilket tall nevneren er i utgangspunktet.
Et eksempel er
Vi ganger oppe og nede med , for å få nevneren til å bli . (om du ikke ser sammenhengen enda, ser du den kanskje snart).
=
Du ser kanskje medengang hva svaret skal bli?
Når man deler et tall på , flytter man komma en plass til venstre (på tallet du deler på, naturligvis). (Dette avhenger av hvor mange 0'er som kommer etter 1. Deler man på 100, flytter man komma 2 plasser. Tilsvarende 3 plasser for 1000, osv). Dette har du sikkert lært.
Dermed blir svaret .
Dette vil naturligvis bli mer komplisert dersom tallene i brøken er veldig store. (Eller veldig små).
(
http://www.mathsisfun.com/converting-fr ... imals.html)
Ellers, i ditt tilfelle ville jeg begynt med vanlige dele-regler som vi lærte på barneskolen.
går ikke opp i , så skriver . Under vil vi da få . Videre "trekker" vi ned enda en , og setter komma bak i svaret.
Vi vil da få som heller ikke går opp, så vi trekker ned enda en null, slik at vi får .
går opp i èn gang, så vi får i svaret vårt nå.
Vi er nå ved .
Trekker fra og får . "Drar ned" enda en , og får .
går to ganger opp i , så vi setter i svaret. ()
Videre vil vi få . "Trekker ned" enda en null og får . går 3 ganger opp i .
Og slik vil det fortsette til det uendelige...
Var nok kanskje en dårlig forklaring, litt vanskelig å vise disse stegene her. Kan ta med et bilde av hvordan det ville sett ut i praksis. (Ser stygt ut, men er skissert raskt i paint...)