Fra brøk til desimaltall

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
10.klasse

jeg lurer på hvordan jeg kan finne en regel fra brøk til desimaltall :D jeg sliter mest med de vanskelige f.eks: 1/81 --> desimaltall. kan noen hjelpe meg? :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Da utfører du bare divisjonen $1 : 81 = ...$ så får du svaret.
Image
Eclipse
Cantor
Cantor

10.klasse wrote:jeg lurer på hvordan jeg kan finne en regel fra brøk til desimaltall :D jeg sliter mest med de vanskelige f.eks: 1/81 --> desimaltall. kan noen hjelpe meg? :)
Jeg ser ingen grunn til at dere skal måtte gjøre dette for hånd. Blir fort rotete og komplisert å gjøre dette på papir.

Grunnen er at brøken din ikke går opp, ergo -> du vil få uendelig mange desimaler. Du må nok runde av et eller annet sted.

En måte å "konvertere" brøker til desimaltall på, er ved å gange oppe å nede slik at nevneren blir 10, 100, 1000 osv, avhengig av hvilket tall nevneren er i utgangspunktet.

Et eksempel er [tex]\frac {9}{5}[/tex]

Vi ganger oppe og nede med [tex]2[/tex], for å få nevneren til å bli [tex]10[/tex]. (om du ikke ser sammenhengen enda, ser du den kanskje snart).

[tex]\frac{9*2}{5*2}[/tex] = [tex]\frac {18}{10}[/tex]

Du ser kanskje medengang hva svaret skal bli?

Når man deler et tall på [tex]10[/tex], flytter man komma en plass til venstre (på tallet du deler på, naturligvis). (Dette avhenger av hvor mange 0'er som kommer etter 1. Deler man på 100, flytter man komma 2 plasser. Tilsvarende 3 plasser for 1000, osv). Dette har du sikkert lært.

Dermed blir svaret [tex]1,8[/tex].

Dette vil naturligvis bli mer komplisert dersom tallene i brøken er veldig store. (Eller veldig små).

(http://www.mathsisfun.com/converting-fr ... imals.html)

Ellers, i ditt tilfelle ville jeg begynt med vanlige dele-regler som vi lærte på barneskolen.

[tex]1:81 = 0[/tex]

[tex]81[/tex] går ikke opp i [tex]1[/tex], så skriver [tex]=0[/tex]. Under vil vi da få [tex]1[/tex]. Videre "trekker" vi ned enda en [tex]0[/tex], og setter komma bak [tex]0[/tex] i svaret.

Vi vil da få [tex]10:81[/tex] som heller ikke går opp, så vi trekker ned enda en null, slik at vi får [tex]100[/tex].

[tex]81[/tex] går opp i [tex]100[/tex] èn gang, så vi får [tex]1[/tex] i svaret vårt nå.

Vi er nå ved [tex]0,01[/tex].

Trekker [tex]81[/tex] fra [tex]100[/tex] og får [tex]19[/tex]. "Drar ned" enda en [tex]0[/tex], og får [tex]190[/tex].

[tex]81[/tex] går to ganger opp i [tex]190[/tex], så vi setter [tex]2[/tex] i svaret. ([tex]81*2=162[/tex])

Videre vil vi få [tex]28[/tex]. "Trekker ned" enda en null og får [tex]280[/tex]. [tex]81[/tex] går 3 ganger opp i [tex]280[/tex].

Og slik vil det fortsette til det uendelige...

Var nok kanskje en dårlig forklaring, litt vanskelig å vise disse stegene her. Kan ta med et bilde av hvordan det ville sett ut i praksis. (Ser stygt ut, men er skissert raskt i paint...)
Attachments
1 81.png
1 81.png (18.44 KiB) Viewed 15419 times
Post Reply